23948sdkhjf

Spændetrøje til lange vogntog

Hvis det står til Trafikministeriet, så kommer modulvogntog kun til at køre på motorvejsnettet. Det bliver simpelthen for dyrt, at tilpasse det resterende vejnet til de 25,25 meter lange vogntog. I vognmandskredse anses en sådan afgrænsning som urealistisk.

Christian Rasmussen Transport i Horsens har årelang erfaring med kørsel med modulvogntog i Sverige. Her er man ikke overrasket over det oplæg, som Trafikministeriet er kommet med.

- Det er præcist, hvad jeg har forventet. Men det vejnet, som der er lagt op til, virker for snævert. Vi skulle gerne kunne køre mellem de eksisterende terminaler, siger vognmand Christian Rasmussen.

Han mener at Trafikministeriets forestilling om modulvogntogenes pladsbehov er urealistisk.

- Modulvogntogene er ikke så meget længere end de eksisterende vogntog, og der er ikke særlig stor forskel på dimensionerne på danske og svenske veje. Vi kører faktisk inde i byerne i Sverige, siger Christian Rasmusssen.

I DTL har man lagt op til et forsøg, hvor modulvogntogene må køre på det, der kaldes det overordnede vejnet.

- Det vejnet, der beskrives som egnet i Trafikministeriets udredning er for snævert. Hvis forsøget skal være interessant ud fra en transportsynsvinkel, bør det være muligt at køre mellem produktionsvirksomheder og distributionscentre og mellem distributionscentrene, siger ordførende direktør Michael Svane.

DTL har indledt forhandlinger med Trafikministeriet om forsøget med modulvogntog og organisationens klare mål er, at en større del af vejnettet skal inddrages.

- Vi har allerede peget på det hollandske forsøg, hvor modulvogntogene må køre op til 20 kilometer fra motorvejene, med lokale begrænsninger for eksempelvis tæt bebyggede områder. Jeg er optimistisk og tror vi finder en acceptabel model, siger Michael Svane.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062