23948sdkhjf

Transportcentre vigtige i Danmark

- De er en forudsætning for, at transportvirksomhederne kan holde omkostningerne i ave, og afgangshyppigheden så høj, at der er økonomi i løsning af de forskellige transportopgaver, set både fra kundens og fra transportørens synspunkt. Mogens Therkelsen siger:

- Transportcentrene har meget stor betydning for bæredygtigheden i det danske transporterhverv. De er indirekte garant for, at vi er konkurrencedygtige både på det nationale og det internationale transportmarked. Så der er ingen tvivl om, at de er nødvendige. Men man kan stille spørgsmålet, hvor mange transportcentre har vi egentlig brug for her i landet, og hvilke faciliteter skal de indeholde.

- Danmark er velforsynet med transportcentre. Vi har tre forskellige niveauer: internationale transportcentre, nationale transportcentre, og så er der truckcentre. De sidste er de enkleste, - det er et sted, hvor man i enhver henseende kan servicere sin bil, og hvor der er de mest moderne faciliteter til chaufførerne, når de har fri ? inklusive motionscentre, som er det sidste nye.


Ikke for stor spredning

- Danmark har i dag fire internationale transportcentre, der er baseret på de internationale transportsystemer. Det er Padborg Transport Center, Nordjysk Transport Center, Høje Tåstrup Transport Center og Taulov, hvor sidstnævnte udelukkende går på kombitransporter. Høje Tåstrup er både til kombi og lastbil mens Nordjysk Transport Center og Padborg er fokuseret på landevejstransporter.

- DTC, Vejle, er vel nok Danmarks eneste 100 procent nationale transportcenter, med Høje Tåstrup på sidelinjen. De to tilsammen dækker fuldt ud det nationale behov på tørgods og køle/frys. Jeg mener højest vi har brug for tre transportcentre af samme størrelse og kapacitet som Vejle, hvis vi skal undgå at komme i den situation, at vi får så stor spredning på godsmængderne, at økonomien går fløjten.

- Og her kommer jeg igen ind på transportcenterpolitikken i Danmark. Det er vigtigt, at transportcentrene placeres således, at vi får mulighed for at planlægge hyppige og fleksible afgange i et effektivt netsystem uden for stor spredning på godset.

Målet må til enhver tid være et tilstrækkeligt godt grundlag til at dække det danske behov for transportcenter i en overskuelig fremtid, - og det ansvar håber jeg, at politikerne er sig bevidst og tager alvorligt, slutter Mogens Therkelsen fra kontoret i Bremen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11