23948sdkhjf

Strømlinede transporter

- Forskningsprojektet tager udgangspunkt i kørebøger, som er turdagbøger, der er ført af visse vognmænd i Danmark. Oplysningerne er indsamlet siden 1981, og undersøgelsen vedrører tiden fra 1981 til 2002. Jeg har fået data fra Danmarks Statistik og har sammenholdt dem med nationalregnskabet fra samme periode.

- Tager vi udgangspunkt i oplysningerne, viser det sig, at der grundlæggende er to ting i spil, når vi taler indenlands landevejstransport. For det første tyder det statistiske materiale på, at turene i den pågældende periode er blevet længere, - og det er ikke bare tilfældet efter 1997, hvor vi fik Storebælt, som var skelsættende i transporthenseende, men det er et mønster, der også viser sig i tiden efter ?97.

- Til gengæld er den gennemsnitlige lastmængde blevet større, og håndteringsfaktoren er faldet ? håndteringsfaktoren er et udtryk for det antal gange, godset flyttes undervejs til destinationen.

- Konklusionen er altså, siger Fosgerau, - at godset over de sidste tyve år transporteres over stadigt længere stræk, og at det flyttes færre gange undervejs, hvilket alt sammen et udtryk for, at man er blevet bedre til at organisere transporterne.

- Det er min fornemmelse, siger Mogens Fosgerau forsigtigt, - at transportcentrene er i en god udvikling. Der er klare fordele ved brug af centrene, fordi de åbner muligheder for at kombinere forskellige biltyper og tog samt konsoliderer godset. Jeg vil tro, at brugen af centrene vil øges i fremtiden ? i hvert fald vil det være fornuftigt set med mine øjne, ikke mindst fordi konklusionen på den undersøgelse, vi aktuelt er i gang med, passer med, at transportcentrene er gode til at løse den opgave, de oprindeligt fik udstukket, nemlig at centrere godset uden for byerne, så jeg tror, de er kommet for at blive.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064