UPS:Nu vender konjunkturerne
Den økonomiske situation for de europæiske virksomheder blev forbedret i 2003 og kurven fortsætter op ad. På trods af de gode udsigter planlægger virksomhederne ikke at ansætte nye medarbejdere. Det viser en undersøgelse blandt 1500 europæiske virksomhedsledere, som UPS har gennemført.
I 2003 vendte konjunkturen. I to år har en tredjedel af virksomhedslederne for Europas største virksomheder oplyst, at deres økonomiske situation blev forværret i de forgangne 12 måneder ? og et tilsvarende antal, at den blev forbedret. I år oplyser 40 procent, at deres position er forbedret, 23 procent at den er blevet forværret og 36 procent mener, at situationen er uændret.
Der er en tro på, at de værste tider er ovre ? og troen på, at det kun kan gå fremad, hersker i Europa. 59 procent af lederne tror, at virksomhedens økonomiske situation vil blive forbedret, og kun syv procent spår om en forværret situation. I Tyskland tror 62 procent, at virksomhedens økonomiske situation bliver bedre i de kommende 12 måneder, 31 procent tror, at den vil forblive uændret ? og fem procent tror på en forværring. I Storbritannien og Spanien er man endnu mere optimistisk, da henholdsvis 68 og 65 procent tror på forbedringer.
Ikke mange nok i job
Til trods for øget optimisme forventes virksomhederne ikke at udvide antallet af ansatte. 50 procent oplyser, at antallet af ansatte vil forblive intakt, 20 procent regner med at ansætte yderligere i de næste 12 måneder, og 28 procent planlægger at reducere personalestyrken. Udsigterne for det europæiske marked er dermed det samme som ved sidste års undersøgelse.
Når virksomhedslederne bliver bedt om at pege på, hvilken branche som vil være motoren i sit lands økonomi de kommende fem år, nævner 33 procent IT, teknik og telecom og 20 procent finans og forsikring. Der er forskelle mellem landene: I Tyskland tror virksomhedslederne på bilindustrien (60 procent). I Spanien på byggesektoren (36 procent) og turisme (35 procent). Hollænderne tror på finans og forsikring (44 procent) og industriproduktion (43 procent). I Italien næres forhåbninger til IT, telecom, service og turisme (28) procent. Frankrig tror på IT, Storbritannien på finans og forsikring og Belgien på IT sammen med medico- og biotekindustrien som landets vigtigste markeder.
Når virksomhedslederne peger på, hvilke dele af verden, som bliver deres eget lands vigtigste handelspartner i de næste fem år, vælger 37 procent Vesteuropa efterfulgt af Kina og Østeuropa med 20 procent. Tyskland tror, at Kina bliver vigtigere end Vesteuropa ? og Italien tror, at de to områder bliver mere eller mindre ligeværdige.
Mindre uddannelse
Hvis virksomhedslederne tvinges til at skære i budgettet, vil de fleste vælge at mindske investeringer i Human Resources og uddannelse af personalet (40 procent) og dernæst markedsføring (36 procent), 25 procent ville mindske budgettet for den daglige drift og 23 procent ville vælge transport og logistik. Budgettet til kundeservice er mere sikkert ? kun seks procent kunne forestille sig at mindske det.
1.453 virksomhedsledere fra syv europæiske lande deltog i undersøgelsen; 101 fra Belgien, 250 fra Tyskland, 251 fra Spanien, 250 fra Frankrig, 250 fra Italien, 100 fra Holland og 251 fra Storbritannien. Virksomhedslederne repræsentere virksomheder som gennemsnitligt har en omsætning på 1,45 milliarder Euro og 3.400 ansatte. Det er trettende år i træk at UPS gennemfører undersøgelsen.
-----