23948sdkhjf

Nyt Volvo-salgs koncept i Danmark

I serien af organisations-ændringer blandt de danske lastbilimportører har Volvo nu også annonceret en ny måde at indrette salg, service og alt til lastbilen hørende på i Danmark.

Direktør Carsten Abel lægger vægt på, at ændringerne har karakter at en mere kunderettet opbygning ? lastbilen indgår, men er ikke det centrale produkt. Den er kun udgangspunktet for løsningen af kundens egentlige behov ? en ydelse, som sætter ham eller hende i stand til at bedre og mere økonomisk at klare sin mission.

De kommende nye EU-regler lægger op til, at lastbilmærkerne ikke længere har monopol på autoriserede værksted ? hvem som helst, der kan leve op til Volvos eller andre mærkers rimelige krav kan få lov at betjene mærket med service-ydelser.

Herhjemme har Volvo både sine egne Volvo Truck Centre (det er nu navnet i hele Europa) og sine ?private? forhandlere. Men for at sikre kvaliteten også over en almindelig minimumsgrænse, kan forhandlere og truckcentre frivilligt lade sig certificere til et højt Volvo-niveau, lidt a la den ISO-certificering som er nederste niveau.

Rent teknisk vil man så ikke udelukke noget værksted fra at kalde sig Volvo-værksted, men man vil udfordre enhver ?indtrængende? alvorligt på kvaliteten.

Carsten Abel er ikke bange for at ?ryste posen? alvorligt. Han føler, at Volvo har fat i den lange ende med det ?fede? mærke, den store kompetence og de stærke medarbejdere.

Ændringerne er trådt i kraft pr. 1 marts og et af de moderne nøgleord er en holistisk indgang til produktet ? ikke noget okkult eller aura-fikseret, men en konstatering, at spillereglerne for lastbilproducenterne er under radikal ændring. Man skal kunne levere hele paletten til kunden.

Allerede i dag er der færre firmakunder og flere transportørkunder, alle vil have mere for mindre og efterspørger komplette løsninger samtidig med at tekniske lovkrav gør at lastbilerne bliver mindre forskellige. Det kræver et systematisk blik på kundernes totalbehov - ikke blot en lastbil, og derfor er den nye struktur bygget op med blik på det yderste led: Forhandlerne og kunderne - det strategiske sigtepunkt.

- Vi skal lære af forhandlerne for bedre at støtte dem, siger Carsten Abel og henviser til, at det ikke længere er nok at sælge lastbilen - man skal helst stå parat med både bil, service, trailere, finansiering, flådestyring, reservedele o.s.v.

Selv om Volvo har en stærk markedsandel målt på biler, har man europæisk plan kun 2,2 procent af totalmarkedet.


Sådan en organisation

I den nordiske Volvo-region opererer man med Truckcentre i hvert af de fire lande, som trækker på tre kasser Retail (leder Helge Ottesen), Commercial Trucks plus flådesalg (Anton Freiesleben med støtte af Anders Mikkelsen, Christen Strømsted og Niklas Orre og på flådesiden. bl.a. Nicholas Kjær, og Kaj Hattens). Eftermarked (ubesat).

Truck Center Danmark har Carsten Abel som leder - og det er fortsat ham, som er "kransekagefigur" for Volvo Lastbiler i Danmark. I Volvo Truck Center København bliver nøglefigurerne foruden Carsten Abel, Henrik Kyst, Remi Nikolajsen, Erik Nielsen.

Klaus Klyver får ansvaret for samarbejdet med forhandlerne i Danmark. Ny chef for marketing og PR i Danmark er Peter Andersen, som kommer fra MAN.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064