23948sdkhjf

Farvel til en markant skikkelse

Niels Madsen og trotters har beskæftiget sig med farligt gods siden 1979 ? hvor alt endnu var i sin vorden med hensyn til sikkerhed og regulativer omkring farligt gods.

- Vi lavede i 2001 et generationsskifte i virksomheden, netop fordi vi ville have mere tid til andre interesser. Vi havde arbejdet i døgndrift i mange år, og haft alt for lidt privatliv, så vi følte dengang, at det var den rigtige måde at gøre det på. Vi havde en aftale med den nye ledelse om at være med i yderligere to år, for at hjælpe den i gang. Men de aftalte to år er så rigeligt gået, så nu skal det altså være. Han og Inge Thorup takker begge af i forbindelse med jubilæet.

Niels Madsen fortæller:

- Jeg har følt det som et privilegium at kunne dyrke et område, der samtidig har været min store interesse. Og det er sandelig sket meget de år, jeg har været med. Da jeg startede i 1979 med farligt gods, var der for eksempel ingen håndbøger omkring farligt gods og heller ingen form for chaufføruddannelse. Det kom først til i begyndelsen af ?80erne. Det startede med 14-fages kurser ? helt urealistisk i forhold til chaufførernes reelle behov. Set i bagklogskabens krystalklare lys, for at bruge denne floskel, skulle man have startet med det, man gjorde i ´99, nemlig at indføre sikkerhedsrådgiverfunktionen. For det er efter min mening det største fremskridt for sikkerheden, der er blevet taget i de 25 år jeg har haft med farligt gods at gøre.

Chaufføruddannelsen er efter min mening stadigvæk alt for teoretisk i forhold til de behov chaufførerne har. En chauffør bør have et grundigt kursus i brandbekæmpelse og førstehjælp. Det øvrige ansvar skal ligge hos afsender og vognmand. Det er der i øvrigt mange, der er enige med mig i. Med indførelse af sikkerhedsrådgiverkravet er der sket et kæmpe kompetenceløft indenfor både afsender- og ikke mindst transportbranchen.


For mange instanser

Selv om Niels Madsen har haft et godt samarbejde med myndighederne mener han alligevel, at en af de primære årsager til, at kontrollen og sagsbehandlingen af farligt godssager har været ineffektiv og uden struktur, skal søges i, at man har placeret forskellige dele af området farligt gods under forskellige ministerier.

Jeg synes det er beklageligt, at et demokratisk og velfungerende land som Danmark ikke evner at se helheder på dette område. Jeg synes den sunde fornuft ligesom drukner i interne magtkampe.

Blandt glæderne i jobbet nævner han de mange partnere:

Jjeg har fået opbygget i kolossalt netværk med både kunderne og samarbejdspartnere. Vi har haft mange fælles oplevelser sammen gennem tiden ? også mange ud over det rent forretningsmæssige. Og drivkraften bagdet hele?

At man virkelig mener det alvorligt. En del af idegrundlaget bag trotters var jo at være med til at skabe sikkerhed for personer og miljø. I stedet for at lukke øjnene for risikoen, så få problemerne op på bordet så man kan forholde sig til dem. Har man dem dér, kan man begynde at sætter handlinger i gang og komme til bunds.

Hans egen grundholdning til miljø udmønter sig blandt andet i, -at de oprindelige 6 tdr. land vi dyrkede økologisk nu er oppe på 60 tdr land ? udelukkende økologisk avl. Den nye 160 Hk traktor kan køre på rapsolie ? et eksperiment vi står overfor at afprøve, og som jeg er meget spændt på, siger Niels Madsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.649