23948sdkhjf

Enorme investeringer ved Miljøzoner

Hvis Københavns Kommune får Justitsministeriets tilladelse til at gennemføre et treårigt forsøg med miljøzoner med krav om partikelfiltre til lastbiler og busser, vil det samlede transporterhverv komme til at stå over for den hidtil største engangsinvestering i mands minde, lyder det fra DTL, som hellere ser den svenske model.

- I enhver miljøindsats skal der være en fornuftig balance mellem omkostninger og miljøgevinster. Det er en kendsgerning, at partikelforureningen i København er faldet og fortsat vil falde i takt med de tunge køretøjers teknologiske udvikling. Derfor har DTL i en god dialog med Københavns Kommune peget på, at der kan opnås et højere miljømål ved at anvende den såkaldte svenske model, som har fungeret tilfredsstillende i Stockholm, Göteborg, Malmö og Lund siden 1996. I Sverige stilles krav om partikelfilter, hvis en bil er ældre end otte år, siger DTL-direktør Michael Svane.


Fej for din egen dør

Han forklarer, at modellen i al sin enkelthed går ud på at udelukke biler, der er over otte år gamle, og som ikke har partikelfiltre, og det har skabt betydelige positive effekter med renere luft i de svenske byer.

- Hvis varebiler over 2,5 tons også omfattes af alderskravet, vil der blive tale om en markant forbedring af luftkvaliteten. Det drejer sig i al sin enkelthed om at få mest miljø for pengene, siger ordførende direktør Michael Svane, som samtidig kan konstatere, at Københavns Kommune har meget svært ved at overholde de krav om miljøfiltre, som kommunen pr. 1. juli 2004 vil stille til de private vognmænd, som kører for kommunen. - - Tilsyneladende volder det vanskeligheder at finde de nødvendige midler til at påmontere partikelfiltre på kommunens egne biler inden 1. april 2004, som kommunen selv har sat som skæringsdato. Et gammelt ordsprog siger, at man skal feje for egen dør, før man fejer for andres, men det gælder åbenbart ikke i den københavnske filtersag. Problemet med filtrene må være på plads, inden kommunen måtte tage næste skridt og indføre en miljøzone med filterkrav til alle biler, siger Michael Svane.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063