23948sdkhjf

Eno Hausner skifter spor

Næste stoppested er SKS Kraner A/S; Viby Sj. i udkanten af Roskilde. For Eno er og bliver sydsjællænder. Født i København, men opvokset i Næstved, hvor han og familien i 1986 faldt for en nedlagt landbrugsejendom, der fortsat skal danne rammen om hverdagen med cirka en halv times kørsel til SKS Kraner A/S.

Eno Hausner Andersen fortæller beredvilligt om virksomheden, som han har købt af grundlæggeren med overtagelse 1. april:

- SKS kraner A/S er en lille veldrevet virksomhed, der har industrikraner i alle afskygninger på programmet. Der er ti ansatte i alt, heraf seks montører, en ingeniør, en sælger, en bogholder og en direktør. Vores primære kundegrundlag har vi på øerne, men vi er aktive over hele landet. Det er en virksomhed med et godt kvalitetsstempel. Den er kendt for sine dygtige medarbejdere og har også i branchen et godt image, som vi skal værne om.

- Visionen er, at virksomheden skal udvikles. Og ekspandere. Vi skal uden for vores normale jagtmarker og dække hele landet. Jeg har tænkt mig at fortsætte den ekspansive linje, der allerede er lagt op til hos min forgænger. Jeg har besluttet, at der skal være en superprofessionel bestyrelse, som sidder inde med kompetence både på det økonomiske område, inden for jura og afsætning . Det er nødvendigt at have eksperter at sparre med, hvis virksomheden skal udvikle sig til sit fulde potentiale.


Kraner er mange ting

Industrikraner er mange ting. Det er blandt andet traverskraner, søjlesvingkraner, portalkraner, reolkraner, kædekraner. Derudover handler SKS med arbejdsplatforme til et hvert formål. Markedet for industrikraner i Danmark er omkring 400 millioner kroner på årsbasis. Der er en håndfuld store spillere på markedet, blandt andet tyske Demag, finske Kone OY og Munck Industrikraner, der er norsk.

- SKS Kraner A/S havde sidste regnskabsår en omsætning på et tocifret millionbeløb, så der er økonomisk råderum til at udvide aktiviteterne. Jeg regner med, at vi inden for fem år har fordoblet omsætningen og tjener gode penge. Og det er især den proces, der interesserer mig. Jeg føler mig tiltrukket af udfordringen i selv at kunne bestemme.

- Og selv om det måske er en lidt frisk beslutning i en tid, hvor det hedder sig, at industrien udflager, så tror jeg, den er rigtig, fortsætter Eno Hausner Andersen. ? Virksomhedens fremtid ser fornuftig ud. Vi er specialister på industrikraner og i stand til at assistere, hvor der er brug for det. Vores viden om produkterne gør, at vi kan aflæse kundernes behov, og da vi kender markedet, kan vi også anbefale den mest fornuftige investering. Vi henvender os til fabrikken og står for alt det praktiske vedrørende handelen samt montering hos kunden. Derefter etableres en servicekontrakt, som vi står for, og desuden er der de lovpligtige, helårlige kraneftersyn, som Arbejdstilsynet kræver. Dem står vi også for. SKS Kraner har 24-timers service og en vagtordning, der sikrer, at der altid er en montør på plads, hvis der opstår et problem. Vi har en ingeniør, der er specialist i industrikraner, der formidler forslag til tekniske forbedringer fra kunder eller montører videre til producenterne, da vi ikke selv fremstiller industrikraner. Og vi har en sælger, der kender markedet ud og ind.


En snert af vognmandsmiljøet

At det lige blev industrikraner mener Eno Hausner Andersen er en tilfældighed. Men at det havde været svært for en direktør i DTL at købe sig ind i vognmandsbranchen og dermed blive konkurrent til DTL?s medlemsvirksomheder, er nok også sandt. Industrikraner rummer imidlertid også en snert af vognmandsmiljøet, som har været udgangspunktet i ganske mange år.

- Specielt de sidste par år har givet mig lyst til selv at sidde ved roret. Min omgang med selvstændige vognmænd har vist, at det er både spændende og udfordrende. Siden mit første lederjob som 27-årig har jeg handlet og ageret for andres penge, - nu føler jeg, tiden er inde til at se, om jeg selv kan skabe noget. Selvom jeg med et smil på læben har sagt til vognmændene, at jeg ikke føler mig synderligt motiveret, når jeg ser deres regnskaber, så glæder jeg mig nu til at selv at stå med det fulde ansvar for en virksomhed i vækst. Jeg håber, de til afskedsreceptionen den 30. april i Vognmændenes Hus vil fortælle mig, at de vedbliver med at udvikle deres virksomheder professionelt, - enten i kraft af strategiske samarbejdsaftaler, nye og bedre produkter eller utraditionelle problemløsningsmodeller, så de fortsat har godt fat i markedet. Konkurrencen bliver jo heller ikke mindre.


Her krævet sin mand

Også privatlivet har godt af et sporskifte, fornemmer man. Arbejdet som direktør i DTL har krævet sin mand:

- Mange weekender, mange aftener, konstant stor arbejdsindsats, og det er familien, der har måttet tage slæbet, siger Eno Hausner Andersen . - Jeg ser frem til, at jeg får en lidt mere rolig og fleksibel arbejdstid, så jeg kan være mere hjemme og bruge mere tid sammen med familien. Tove og jeg fejrede sølvbryllup sidste sommer, og vore to piger er teenagers og kræver medspil fra os, og det vil jeg også gerne være med i. På et nedlagt landsted er der konstant behov for forbedringer. Vi har lige inddraget den ene længe til privatbolig og lagt nyt tag på overalt. Og det er alt sammen noget, jeg selv går og arbejder med.

- Ikke så meget fordi jeg skal, men fordi jeg kan li? det, siger den nye ejer af SKS Kraner A/S, der er smed og teknikumingeniør af uddannelse, og nu skal ud og prøve det hele af i praksis.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078