23948sdkhjf

Mercedes Vito ? Sådan

Da Transport-Tidende før jul testede den mindste version af den nye Mercedes Vito ? Vito 109 CDI med kort akselafstand ? var konklusionen klar. Vito er den fineste kassevogn på det danske marked i dag. De eneste svagheder var en lidt for markant motorstøj og den tophængslede bagklap, der gør lastning med gaffeltruck umulig bagfra. Det går til gengæld fint via den brede skydedør.

Endelig har Mercedes genindført baghjulstrækket, der i fedtet føre kan give en rigeligt livlig bagdel ved kørsel med tomt varerum. Men det er når alt kommer til alt, først og fremmest et spørgsmål om tilvænning.

Men trods ovennævnte lyder, så er summen af dyder mange gange højere.

Vito er en fornem varebil i det mindre kassevognssegment og designet er så gennemtænkt, at det sammen med glimrende køreegenskaber og et højt sikkerhedsniveau, trækker chaufføroplevelsen op på et uvant niveau.

Transport-Tidende har nu testkørt den større Vito 111 CDI med lang akselafstand. Og de positive førstehåndsindtryk holder.


Mere moment

Den kraftigere dieselmotor leverer det kraftoverskud, som manglede ved fuldt læs i den mindre 109?er. Den 109 hk motor leverer 270 Nm mod 220 i den mindste Vito, der allerede leverede maksimalt moment fra 1.400 omdrejninger. I Vito 111 CDI skal omdrejningerne ifølge Mercedes egne tal op på 1.600 omdrejninger, før der er toptræk på bagakslen.

Forskellen er faktisk ikke bare tydelig på papiret, men også mærkbar ude på virkelig asfalt. Især ved nedgearing, kan man være uheldig at ende i et ?moment-svagt? område under 1.600 o./min. og så tager det et sekund ekstra før vognen rykker.

Sendrægtigheden er dog ikke værre end lidt fleksibel brug af den sekstrins gearkasse klarer ærterne til UG. Og så er de ekstra 21 hk og 50 Nm altid rare at ha?.

Motorstøjen er en anelse mere markant på grund af den større motor. Det er især ved bykørsel med konstante skift i omdrejninger, at de fire cylindre kan høres. Men Vito holder sig inden for det tilladelige med en pæn margin ? støjniveauet var bare mindre i forgængeren.


En smagsag

Mercedes har opgivet den tværstillede motor og forhjulstrækket fra forgængeren til fordel for klassisk baghjulstræk med langsstillet motor. Det er en smagssag, om man foretrækker træk på forhjul eller bagaksel. Den testede lange Vito har bevaret de fine køreegenskaber og Transport-Tidendes testchauffør finder absolut ikke, at der er tale om et tilbageskridt. Det eneste tidspunkt, hvor forhjulstrækket vil blive savnet, er i spejlglat føre og med tomt varerum.

Valget af den klassiske drivlinie skyldes, at Mercedes har valgt at anvende motorer og transmissioner fra fabrikkens personvognsprogram. Det sparer udviklingsomkostninger, forenkler logistikken og reducerer produktionsomkostninger.

En overraskende detalje ved diesel-serien, er at den stærkeste motor har den bedste brændstoføkonomi (ifølge Mercedes? egne tal) og den mindste forurening.

109 CDI-motoren har et gennemsnitsforbrug på 10,4 km/l og CO2-emmision på 254 g/km, mens 115 CDI klarer 11,6 km/l og 227 g/km. Alle biler leveres med en seks-trins gearkasse (plus bakgear) og de større motorversioner kan også leveres med automatgear.


Forlænget varerum

Den ekstra lange Vito har en akselafstand på 3,43 meter mod 3,30 i kompaktudgaven. Det giver en varerumsvolumen på 5,68 kubikmeter. Mercedes tilbyder at erstatte den tophængslede bagklap med to-delte fløjdøre, der vil tillade lastning bagfra med gaffeltruck. Men sammen med skydedør i venstre side, så koster det ekstra. Prisen 229.620 kroner inklusive moms. Testbilen koster godt 275.000 kroner.

Dermed ligger Vito i den dyre ende af segmentet.

Men listen over standardudstyr inkluderer centralås og startspærre og chauffør-autorisationssystem, oliefyr med timer, træbund i varerummet og en række andre faciliter, der bestemt ikke er standard i varebilsklassen.

Endelig byder Vito i lighed med Mercedes øvrige varebiler på et særdeles højt sikkerhedsniveau, med blandt andet airbags, selestrammere og Elektronisk stabilitets program.

Mercedes Vito er ikke nogen perfekt varebil. Og kontingentet for et medlemskab af Vito-klubben er pebret. Men til gengæld leverer Mercedes en sjældent fornem og velgennemtænkt varebil for pengene

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078