23948sdkhjf

Vores første år bliver det letteste?.

- Egentlig har jeg aldrig brudt mig særligt meget om hverken luftfart, lufthavne eller transport, siger Finn Øelund. Men skæbnen ville altså, at det alligevel blev her, min professionelle karriere kom til at ligge. Men at det skulle ske endnu en gang efter mit farvel til Air Greenland var alligevel en overraskelse ? også for mig selv!

- Faktisk havde jeg helt andre, private planer efter Grønland, hvor jeg ville trække mig tilbage til en stille tilværelse i Jylland. Men jeg kunne ikke dy? mig, da jeg satte mig lidt ind i situationen omkring Maersk Air og de mange nye strømninger inden for luftfarten. Jeg skrev et brev med min mening om de sager til Maersk Airs bestyrelse. Sådan set uden bagtanker. Men det endte med, at jeg blev kaldt ind til en samtale ? og fik nu tilbuddet om at realisere mine tanker som chef for luftfartsselskabet! En fantastisk udfordring, som jeg trods alt ikke kunne takke nej til. Så endnu en gang blev luftfarten min skæbne?.

Historien er velkendt nu: Under Finn Øelunds ledelse planlægger det nye Maersk Air sin fremtid i lyset af de mange tiltag inden for low-cost industrien.

Foreløbig har det sat sig spor i form af først 11 nye ruter ud af Københavns Lufthavn ? og siden endnu en, ruten til Bruxelles, der kom til som den 12. nyhed:

- Vi blev tilbudt slots, der er så eventyrligt gode, at vi simpelthen måtte slå til her og nu. Vi flyver tidligt ud af København og sent hjem, og det er lige præcist det, markedet efterspørger. Så den 12. rute måtte til. I øvrigt havde vi kort forinden lanceret en række nye ruter ud af Billund Lufthavn også, så ingen skal heller være i tvivl om, at vi også satser stærkt på det vestdanske marked med fokus på Billund.

I Finn Øelunds regi bliver recepten: Nytænkning, ekspansion, aggressiv markedsføring:

-Vi har med vores nye udspil i forbindelse med strategiplanen fremlagt et helt nyt koncept for flyrejser: Kunderne kan nu selv booke den grad af bekvemmelighed, de vil betale for, og de kan booke til priser, der er helt faste og uden nogen form for skjulte tillæg. Vi lagt al tænkning om lørdag/søndag bag os, der er ingen begrænsninger og snærende bånd, og recepten er: Du betaler for det, du har bestilt ? og får det, du betaler for. Vi har således også afskaffet alt, hvad der hedder rabatter og blandt også bonusordninger. Vi sætter det hele på ét bræt, siger han.

- Til gengæld har jeg også sagt til vores medarbejdere: Dette første år bliver det letteste. Nyd det! Næste år kommer alle de andre og bider os i haserne ? og så må vi igen til at finde nye veje og distancere os fra hovedfeltet.. En ting er i hvert fald sikker: Vore omkostninger er allerede i dag helt dernede, hvor de skal være. Der er intet flæsk tilbage. Nu gælder det om at øge indtægterne ved øget volumen og stigende markedsandele. Så simpelt som så, siger Finn Øelund.

Og fragten?

- Alt, hvad fragten kan finde på at omsætningsskabende initiativer, vil jeg hilse velkommen! Hvis Maersk Air Cargo kan argumentere for en business case, der bygger på en fragteroperation ? så go! Det skal bare kunne bære sig selv og generere nye indtægter! Under alle omstændigheder yder fragten et afgørende bidrag til vore operationer, og vi skal nu ud på alle nye Maersk Air destinationer og skrive aftaler med sælgere, der kan sikre os fragtlaster. Vi kan vende en Boeing 737 hurtigt, men vi har også bevist, at det kan lade sig gøre at både læsse og losse fragten på den korte tid. Så flyene skal fyldes med fragt, siger Finn Øelund.

Og det må jo være musik for Jimmy Kjærsvold og hans folk i Maersk Air Cargo?

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.923