23948sdkhjf

Ny Jumpy til udsalgspris

Det er den smarte front på Jumpy Serie 2, der er det mest synlige tegn på at Citroën har trimmet den lille kassevogn til det nye årtusinde. Men den vigtigste ændring er nok indførelsen af nye og især bedre sæder, der retter op på en af Jumpy?s svagheder.

Men Citroën har også indført en række mindre forbedringer, som gør Jumpy til et langt mere komfortabelt og praktisk bekendtskab.

Serie 2 blev introduceret på biludstillingen i Bruxelles i Januar. Fronten har fået nye forlygter med klart glas, en ny kølergrill og en mere markant kofanger, der tilsammen giver indtryk af en mere moderne bil end forgængeren.

Inden for i kabinen har Citroën gjort mere ud af støjdæmpningen, ved blandt andet støjdæmpende skum-isolering, og det er nu først ved rigtigt lange køreture, at motorstøjen bliver en anelse belastende.

Citroën kunne nu godt have gjort sig lidt mere umage for at dæmpe resonansen fra varerummet.

Skillevæggen mellem førerkabine og varerum var i testbilen forsynet med ventilationsribber, der sammen med et forholdsvis stort gab i de øverste hjørner giver rigeligt god lydoverførsel. Testbilen var udrustet med en ?asfalteret? slidbelægning fra firmaet Line-X i bund og næsten op til taget, der givetvis har medvirket til at dæmpe rumklangen.

Men alt i alt er støjproblemet absolut på den acceptable side, når man sammenligner med niveauet i andre ægte varebiler.


Bedre sofa

For Jumpy er stadig designet som varebil fra starten af. Det betyder, at den byder på ordentlig adgang til varerummet med skydedør i siden og todelte bagdøre, der naturligvis kan frigøres, så de kan åbnes helt, så dørene ikke er i vejen ved lastningen.

De nye sæder er som nævnt en klar forbedring, og især selve siddefladen er gjort længere, ryglænet højere og sidestøtten bedre. Citroën har også øget længdejusteringen til 22 centimeter. Sammen med en højdejustering på 4,5 centimeter og det højdejusterbare rat er muligheden for en bekvem kørestilling for de fleste.

Selv om der er god plads til lange hoveder, så skal man være varsom, når man stiger ind i Jumpy?en. Døren er nemlig ikke helt så høj som bilen, og det snød Transport-Tidendes ? heldigvis tykpandede ? testkører et par gange.


Mere sikker

Citroën har også indført tiltrængte forbedringer af sikkerheden. Tre-punktsseler er standard på alle sæder, inklusive ?børne?-sædet i midten. ABS-bremser er standard på den store motorversion. Hvorfor Jumpy med den lille 1,9 liters dieselmotor ikke er udrustet med ABS må undre.

Endelig har Jumpy lånt mere effektive skivebremser til forhjulene fra Citroëns C8.

1,9 liters-motoren yder 71 hk, mens den moderne 2-liters Hdi motor, der lå i testbilen yder mere respektable 110 hk. For en ordens skyld skal nævnes, at begge drikker diesel. Citroën har ikke oplyst tal for drejningsmoment. Men testbilens 2-liters diesel havde rigeligt med kræfter til danske forhold. Først med fuldt læs på godt 800 kilo, begynder motoren at lyde en anelse besværet.

Citroën Jumpy kassevogn leveres i en kort og en lang version, der byder på henholdsvis 4 og 5 kubikmeter varerum.

Citroën kører i øjeblikket en salgskampagne, hvor det er muligt at få Jumpy med rabat. Normalpriserne starter lige under 125.000 kroner før moms, men tilbudspriserne starter lige under 110.000 kroner før moms. En besparelse på rare 15.000 kroner, der øges til 25.000 for den store Jumpy.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063