CMP under forvandling
Københavns Havn er for længst ændret til ukendelighed for Oswald Helmuts kontorfunktionær, der indsnusede duften af den store verden og selve livet, ved at slå et smut forbi ?havnen? på vej hjem fra de knastørre papirbunker.
Men forvandlingen er langt fra forbi.
CMP fordobler arealet på Prøvestenen og anlægger 1,2 kilometer ny kaj til bulk. Her vil Aalborg Portland, som den første virksomhed, samle alle sine aktiviteter og dermed forlade Københavns Sydhavn, der er under afvikling som aktiv industrihavn.
Når Aalborg Portland er flyttet vil der kun være to skibsbetjente virksomheder, skrothandleren Uniscrap og kornhandleren Nielsen & Schmidt, tilbage på Sydhavnen.
- Dem håber vi også at vi ad åre får flyttet ud, siger markedsdirektør Arnt Møller Pedersen, CMP.
Ønsket om afvikling af Sydhavnen skyldes ikke mindst, at driften af broerne mellem Københavns- og Amagersiden er en dyr fornøjelse.
- Driften og vedligeholdelsen af broerne er meget kostbar. Derfor vil vi gerne give broerne tilbage til Københavns Kommune, siger Arnt Møller Pedersen.
Mod nord
Senere i år vil DFDS? Oslo-færger flytte ud fra deres gamle anløbsplads på Fredrikskaj til den nye færgeterminal i Frihavnen. En udflytning, der har krævet en trecifret millioninvestering.
Selve Frihavnen er også under forvandling. Hele området på Orientkaj skal afvikles som godshavn og overdrages til et af CMP?s moderselskaber Københavns Havn, der vil udvikle området med kontorarealer.
De nuværende operationer på Orientkaj skal til gengæld flyttes ud på det en million kvadratmeter store havneareal, som CMP har anlagt nord for Container-terminalen.
- Det er attraktivt at udvikle Orientkaj og så må vi erkende at godshåndtering og kontorfaciliteter ikke er forenelige, siger Arnt Møller Pedersen, med henvisning til de nye store kontorhuse, der allerede er opført over for Orientkaj.
Koncentrationen af havnens aktiviteter på et mere afgrænset geografisk område vil lette hele logistikken på havnen, og så bliver det formentligt enklere for CMP, at leve op til sikringskravene ifølge ISPS-kodekset. Både Containerterminalen og det nye store havneareal skal indhegnes og der anlægges en samlet gate til hele området, som skal lette adgangskontrollen.
CMP København har også igangsat byggeriet af en ny administrations- og personalebygning i Frihavnen, der forventes at være færdig i løbet af to år.
- I dag sidder vi spredt på fire til fem forskellige lokationer rundt omkring på havnen og det er naturligvis ikke optimalt, forklarer Arnt Møller Pedersen.
Hele udflytningen forventes afsluttet i løbet af en treårig periode.
Malmø udvider
CMP udvider også kapaciteten i Malmø. Her vil havnearealet vokse med hele to mio. kvadratmeter i de kommende år.
- De meget store udviklingsarealer, som vi råder over både i København og i Malmø er nok vores største styrke, sammenlignet med andre havne, siger Arnt Møller Pedersen.
Han erkender, at havnefaciliteterne i Malmø har en markant fordel frem for København.
- Malmø har direkte forbindelse til jernbane og motorvej. Her har København et handicap, fordi adgangen til infrastrukturen på landsiden er alt andet end optimal. Der er arbejde i gang på en ny forbindelse til Lyngbymotorvejen, men det er i bedste fald færdigt om tre til fire år, siger Arnt Møller Pedersen.
Planerne om en havnetunnel fra Frihavnen til Amager er ikke opgivet af CMP, men er lagt forsvarligt under låg i den politiske syltekrukke.
-----