23948sdkhjf

Havnesikring for millioner

CMP er naturligvis langt fremme med planerne for, hvordan havnene skal opfylde de nye ISPS-regler, der træder i kraft 1. juli i år. Men ikke så langt fremme som CMP selv ønsker sig.

- Vi venter på myndighederne. Vi har gjort alt, hvad vi selv kan, siger markedsdirektør Arnt Møller Pedersen.

CMP forventer at skulle investere mellem syv og ni mio. kroner, for at opfylde sikringsbestemmelserne og et tilsvarende beløb årligt på driftssiden.

På Københavns-siden skal container-terminalen og det nye havneareal nord for indhegnes med en central gate med adgangskontrol og overvågning med vagtmandskab.

- Men helt præcist, hvordan det kommer til at se ud, ved vi ikke før vi har modtaget de endelige instrukser fra myndighederne. Vi har gået ind og prøvet at fortolke lovteksten og så foretaget vores egne sårbarhedsvurderinger på begge sider af sundet, fortæller Arnt Møller Pedersen.

CMP forventer at de endelige vejledninger fra Kystdirektoratet og politiet vil forlægge midt i marts og at det så vil tage havnene omkring 14 dage, at finpudse planerne før de kan indsendes til godkendelse i Kystdirektoratet.


Port Security Surcharge

CMP forventer i lighed med en række andre havne, at det bliver nødvendigt at sende regningen for den øgede sikkerhed videre til kunderne.

- Vi kommer til at indføre en såkaldt Port Security Surcharge, for at finansiere driften af havnesikkerheden. Det er umuligt at sige, hvor meget det bliver på nuværende tidspunkt, men det vil blive en afgift på enheder, som per container, tons olie eller tons skrot, siger Arnt Møller Pedersen.

ISPS-godkendelsen bliver fra 1. juli en afgørende forudsætning for at havne kan modtage anløb fra international skibstrafik.

- Vi har allerede modtaget mange henvendelser fra vores internationale samarbejspartnere og rederier, der spørger om vi er blevet godkendt. Så der er stor opmærksomhed omkring ISPS-godkendelserne og i yderste konsekvens, så kan det lukke havnen for trafik, hvis ikke det er på plads, erkender Arnt Møller Pedersen.

Han påpeger, at ISPS-reglerne bliver en større byrde for de havne, der har mange internationale anløb, mens små havne kan nøjes med at etablere midlertidige sikrings-løsninger, når de en gang i mellem anløbes af skibe i international trafik.

- Myndighedernes behandling af det her problem har ikke været optimal. Det er ufatteligt, at man sidder med så stor en omsætning og så mange arbejdspladser, og så spiller man hazard med det hele, slutter Arnt Møller Pedersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08