23948sdkhjf

Grenå Havn

Det er lykkedes for Grenå Havn og Grenå Kommune at bevare godstrafikken på den vigtige jernbaneforbindelse til Århus og videre ud i Jylland. Ifølge Grenå Havns nyhedsblad havde Railion varslet, at priserne skulle i vejret, hvis godstrafikken skulle forblive på skinner. Løsningen blev, at Arriva overtog ruten. Arriva sender i forvejen to gange ugentligt norsk aluminium, der kommer til Grenå Havn med Nor-Cargo, med tog til Tønder. Arriva har ledigt kapacitet på aluminiumstogene og den skal fremover stilles til rådighed for tredjeparts-fragter.

- Det er helt centralt, at vi fortsat kan køre gods på jernbanestrækningen mellem Grenå og Århus og derfor vil Grenå Havn A/S være med til at sørge for økonomien i det, udtaler havnens direktør David York Christensen.

Han oplyser, at den overordnede aftale mellem Railion og Arriva er på plads, men de praktiske detaljer omkring rangering af godsvognene inde i Århus, stadig ikke er afklaret.

Grenå Havn høvler bunden

Stor havneudvidelse vil øge dybgangen i Grenå Havn til 11 meter ? med mulighed for uddybning til 15 meter.

Grenå Havns store projekterede havneudvidelse er i gang. Udvidelsen til 70 mio. kroner, udføres af det rederiet Rohde Nielsen, der råder over eget værft i Grenå, der skal stå for uddybning og kystværn, mens Skanska skal stå for anlægget af kajanlæg.

Havneudviddelsen vil tilføre Grenå Havn en kvart million ekstra kvadratmeter og 210 meter ny kajstrækning med en vanddybde på 11 meter mod de eksisterende kajanlægs maksimum på 10 meter.

Hvis der opstår efterspørgsel på større vanddybde på et senere tidspunkt, så er det nye kajanlæg forberedt til yderligere uddybning til 15 meter.

Det forventes at de nye kajanlæg kan tages i brug omkring maj/juni 2005.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078