Vi er med hele vejen
Rart at vide, at der under det hele ligger en stærk tendens til, at det går den rigtige vej på bare lidt længere sigt. Mange af de frygtscenarier, der har været opstillet, er blevet gjort til skammer, samtdig med at der er kommet problemer de mest uventede steder. Vi bevæger langsomt opad i en zigzag-kurve.
Mange af de ting, som påvirker os, har vi ikke megen indflydelse på. Hvem skulle have troet, at den forrygende vækst i Kina ville give uheldige udsving i Frederiksværk. Men situationen er, at der skal bruges råvarer til at holde gang i hjulene, når man er i vækst ? og i Kina skal der bruges rigtig meget af alting. Stål blandt andet. Det giver stigende verdensmarkedspriser på stål i en fase, hvor man er ved at sætte gang i Stålvalseværkets produktion efter nedturen. Nu bliver det pludselig sværere og dyrere at få fat på det rå stål.
Det er et eksempel på, at tingene hænger sammen. Og selv om vi ikke selv har stål eller andre efterspurgte råstoffer, så er den anden side af medaljen, at vi har skibe. Enhver vækst kræver transport og den kinesiske vækst kræver meget transport.
På samme måde har åbningen af EU for de ti nye lande lagt op til vækst i hele Europa. På nære områder som Baltikum og Polen står man overfor et spændende spring ind i en vækstfremtid, som kan blive kraftig, hvis landene får vristet sig fri af fortidens synder og bindinger. Og i Danmark er vi klar til at medvirke. Vækst kræver som sagt transport og vi er allerede på pletten mange steder.
Selvfølgelig er det hele ikke rosenrødt. Terror-truslen hænger som en tynd sky over verden, miljøproblemerne kræver en ekstra indsats, og verdens-økonomien rummer nogle bobler rundt omkring. Det er risici, som kan håndteres hver for sig, men selv helst ikke skulle udløses på én gang.
Ser vi på terror-billedet, så er det jo mest frygten, som er problemet. Men det er muligt at sikre sig et langt stykke ad vejen, selv om man jo aldrig kan dæmme 100 procent op for galmandsværk. De danske erhvervs-havne som i forvejen har vist sig effektive og langt forud for EU's havnedirektiv, er også klar til en plads i første division, når det gælder sikring af havne-områderne.
Og taler vi miljø, er det jo sandt, at vækst også er en miljøbelastning. Men også her er Danmark leveringsdygtig i løsningen. Kina er for eksempel stærkt interesseret i danske miljø- og energiprojekter. Vi kan skabe løsninger af høj karat og vi kan for den sags skyld også transportere dem.
De restriktive danske miljøregler ? vi var de første i verden som fik et miljøministerium ? har sat fart i en produkt- og løsningsudvikling, som har bragt os forud i de tilfælde, hvor det er lykkedes at få det offentlige og erhvervslivet til at spille sammen ? i energisektoren f.eks. her har vi en eksportvare. Vi kan levere knowhow, vi kan bygge anlægge og vi kan transportere alt det fornødne ? for miljø kræver transport.
Vi er altså ved køre os i klar position til flere forskellige og helst samtidige indsatsområder. Startskuddet er allerede lydt flere steder, udviklingen kan godt begynde nu. Og udvikling kræver transport.
-----