Kaos i Københavns Lufthavn
Cut-over datoen var natten mellem den 16. og 17. februar. Det var farvel til hæderkronede CARIN, og goddag til Sirius ? systemer, der håndterer de elektroniske meldinger lige fra booking til udlevering efter transport og transit i terminaler. Kort sagt: En livline til fragtens håndtering, og dermed også afgørende for fragtkundernes mulighed for at vide, hvad der sker eller ikke sker hvornår ? og hvor.
Det gik så meget skævt, at luftfragtens organisationer til sidste blev enige om at skrive til SAS Cargo den 26. februar:
- Ved briefingen for speditørerne tidligere på måneden blev det meddelt, at systemet var gennemprøvet hos et stort antal airlines, og at SAS derfor forventede en problemfri overgang med få korrektioner til følge. Denne bedømmelse viser sig nu - på anden uge - ikke at holde stik. Fra vore medlemmer strømmer det ind med klager over systemets utilstrækkelighed, og selv om SAS Cargo hævder, at tingene bedres i hurtigt tempo og rækkefølge, så har vore medlemmer meget svært ved at få øje på disse forbedringer, hvilket medførte, at vi blev bedt om at holde et hastemøde i dag og rette denne henvendelse til SAS Cargo. Vore kunder er irriterede og uforstående, da man intet har hørt fra ?the horse?s mouth?. Vore medarbejdere er frustrerede, og vore kørselsomkostninger stiger med raketfart, lød det i brevet.
- Vi er ikke et sekund i tvivl om, at der bliver langt enorme ressourcer i at få tingene til at fungere, og at en masse mennesker yder en storstilet indsats for at normalisere tingenes tilstand, men vi mener, at sagen ville være bedst tjent med, at SAS Cargo gik ?public? til industrien med aktuel information og status på den øjeblikkelige situation og en fair og rimelig tidsplan. Såfremt situationen ikke forbedres meget snart, er vi blevet pålagt af vore medlemmer at forbeholde os retten til at kræve kompensation for de målbare omkostninger, som vi pådrager os.
Bedre dag for dag?.
Det var jo klar tale. Og det fik så også den snart afgående Peter Grønlund, til at stikke ?the horse?s mouth? i blækhuset:
- Implementeringen af IT-systemet er gået relativt godt, når man tager størrelse og kompleksitet i betragtning. Desværre oplevede vi især de første dage mange fejl, der skabte problemer og kødannelser på vores import og transit gods, især i vores Terminal Nord i København. Disse kødannelser har påvirket driften lige siden, men de er ved at blive bragt ned, og vi regner med, at de er væk med udgangen af ugen. Desværre medførte kødannelserne også at noget gods blev flere dage forsinket. Denne situation er nu forbedret betydeligt og her til morgen den 27. februar var antallet af enheder, der var mere end 24 timer gamle "nede" på 20 i Terminal Nord i København. På eksportområdet er driften stort set normalt, skrev Peter Grønlund.
- Hele SAS Cargos organisation arbejder i døgndrift sammen med IT-leverandørerne med at få rettet de fejl og"børnesygdomme" som alle nye systemer giver. Den målrettede indsats viser forbedringer time for time,og antallet af opståede fejl mindskes hele tiden. Jeg vil gerne beklage, at vi de sidste dage ikke har kunnet levere den normale høje SAS Cargo kvalitet til 100%. Men vi er meget fokuseret på at vende tilbage til det høje niveau meget snart igen.
Følelser i kogHøflig tale fra alle sider. En kontakt til en række speditører viste imidlertid, at bag den polerede facade var følelserne i kog:
-Det her koster penge i ekstra transport til kunderne, og mistede forretninger på grund af uoverskuelige ventetider og forsinkelser. Endnu en gang må vi begræde, at der ikke er konkurrence i Københavns Lufthavn på handlingområdet; som det er nu, er vi på liv og død afhængige af én enkelt leverandør ? og det er helt utåleligt, siger en speditør, der har ønsket at holde sit navn udenfor.
Et luftfartsselskab, der er kunde ved SAS Cargo, havde denne kommentar: Vi har sendt fly af sted, hvor vi faktisk ikke anede hvilket gods, der var med, og hvad der var tilbage på jorden. Vi har satset på i første omgang overhovedet at få gods ud at flyve. Enhver tale om ?revenue management? har været helt hen i vejret i denne periode. Det har virkelig kostet både tabt fortjeneste, øgede omkostninger og stor manuel indsats af alle medarbejdere. Helt urimeligt?
Men efter løfterne skulle alle problemer altså være af vejen siden søndag den 29. februar. Det ved vi så nu..
-----