23948sdkhjf

Slut med glidende indfletning fra rute 13 til motorvej E45

Til ærgrelse for nogen og til glæde for andre har Vejdirektoratet netop lukket den glidende afkørsel i sydgående retning fra rute 13 og ud i Motorvej E45.

Hidtil har det ellers været, hvad man uden overdrivelse kunne kalde en af Danmarks bedste indfletninger, fordi selv lange og tunge lastvogne stort set kunne køre med en rimelig fart fra rute 13 og direkte ud på motorvej E45 i sydgående retning - uden at skulle standse op eller sænke farten ret meget.

Efter etableringen af en stor rundkørsel på den vestlige side af motorvej E45 ved DTC og afkørsel 59 lidt nord for Vejle, har man nu valgt at lade al trafikken, der kommer fra nord ad rute 13 gå gennem den nye rundkørsel.

Ifølge Peter Simonsen fra Vejdirektoratet skyldes denne ændring, at man har ønsket af fjerne en sort plet på landkortet ? selv om ændringen er knap så sjov for langgodstransporterne, der pænt må hen i rundkørslen, hvor der skal drejes skarpt inden man er igennem og nede ad det første ben, som fører ud på motorvej E45

Kommer ikke over 40 km/t

- Her valgte vi i første omgang at ombygge rampetilkørslen, så sammenfletningen mellem de to trafikstrømme kun ske over en længere strækning. Desværre har det ikke virket, fordi hastigheden på de to vejdele er markant forskellig. Det sidste blev vi gjort opmærksom på af vognmænd og chauffører, der bruger tilkørslen gennem rundkørslen, siger han og tilføjer:

Problemet er simpelthen, at visse lastbiler, der bruger rundkørslen, på grund af lastens karakter (f.eks. ophængte dyrekroppe) ikke kan komme op på en større hastighed end omkring 40 km/t ved sammenfletningen. Og det matcher dårligt med biler der kører 70 km/t eller mere fra Viborgsiden, når oversigtsforholdene samtidig ikke er de bedste.

- Vi havde altså ikke løst sikkerhedsproblemet. Af hensyn til trafiksikkerheden har vi derfor besluttet, at alle biler til og med normale sættevognstog, skal køre gennem den nye rundkørsel når de kommer fra vest, siger Peter Simonsen, som oplyser, at tilkørselsrampen fra vest vil blive ombygget så alene køretøjer større end 22 m kan bruge denne rampe.

- Bl.a. har vi vindmølletransporter der er nødt til at bruge rampen for at komme ned på motorvejen. De kører dog med følgevogn og udgør umiddelbart ikke nogen særlig risiko. Den nuværende afspærring er foretaget for at undgå ulykker, og når vejret bliver til det vil de nødvendige fysiske ændringer blive lavet slutter Peter Simonsen fra Vejdirektoratet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109