CJ International blander polsk virkelyst med vestlig kunnen
Som bekendt træder Polen ind i EU den første maj i år og bliver dermed en af Danmarks nye partnere indenfor fællesskabet.
Herhjemme ser mange med skepsis på denne udvikling. Men hvordan er situationen i Po-len?
Danmarks Transport-Tidende har besøgt en meget stor polsk transportvirksomhed, CJ International der har sine rødder i Padborg.
Det fortælles, at CJ International opstod ved, at et par polske brugtvognshandlere havde købt nogle lastvogne, som de ikke nænnede at sælge. De de syntes nemlig, at vognene var i så god stand, at de burde benyttes til transport i stedet for at blive solgt videre i Polen.
På et tidspunkt traf de to brugtvognshandlere vognmand Carlo Jensen fra Padborg, og de indledte et samarbejde som blev til starten på CJ International, der efter fjorten år har vok-set sig til at være den femte største transportør på det polske marked med 430 ansatte.
I 1990 blev det nuværende firma etableret som et joint-venture i et polsk selskab, der var ejet af AWIK/ Blonie og CJ International i Padborg.
I november sidste år blev 40 pct. af aktierne i firmaet afhændet til TUP (Trans Universal Poland S.A.), der er et børsnoteret firma, hvis aktier er noteret på børsmarkedet i Warsza-wa.
Senest har direktør Carlo Jensen afhændet yderligere 80 pct. af sine resterende aktier i CJ International til TUP.
Carlo Jensen, der er tilknyttet Roxy Int. Transport i Padborg som seniorkonsulent, er dog som mindretals-aktionær fortsat medlem af bestyrelsen i CJ International, hvori der snart indtræder to nye medlemmer fra den nye storaktionær.
I gang med stort byggeri
Virksomheden har i dag hovedkvarter i Warszawaforstaden Pruszków, hvor man netop er i gang med et stort byggeri, på en 40.000 m2 stor grund. Der er tale om både en mo-derne godsterminal, et lastvognsværksted og en moderne administrations bygning - et byggeri på i alt 17.000 m2.
Direktør Niels Jeppesen, der er den eneste danske medarbejder i den store virksomhed, fortæller, at CJ International råder over tre såkaldte A-terminaler med egne medarbejdere og eget materiel. Det er hjørnestene i virksomhedens aktiviteter, som er dør til dør trans-port med stykgods.
Desuden har man en antal terminaler, som benyttes til at nå hele Polen rundt.
Geografisk fordeler transportarbejdet sig i dag med 80-90 procent international transport, hvor transport mellem Danmark og Polen blot udgør ca. 1,5 pct., mens transporterne mel-lem Tyskland og Polen udgør 34 pct. af omsætningen.
- Den nationale distribution er dog i kraftig vækst, og inden for en årrække vil den måske udgøre omkring 50 pct. af de samlede aktiviteter, siger direktør Niels Jeppesen, der ud over at være ansat også er en af mindretalsaktionærerne hos CJ International, hvor han har været med i mere end 10 år.
På Polens top ti blandt internationale transportører ligger CJ International som nummer fem og målt sammen ed transportvirksomheder, der kan tilbyde komplette logistik løsnin-ger, ligger firmaet som nr. 7 ? 8 stykker.
Nu har man åbnet tre nye afdelinger i henholdsvis Koroszczyn, Dorohusk og Korczo-wa, der alle tre ligger ved Polens østgrænse ? ind til nabolande, som fortsat vil være uden for EU også efter den første maj.
CJ International har altid haft et grænsekontor i Swieoko ved den tysk-polske grænse hvor en 1/3 af den samlede omsætningen hentes ved klarering og udstedelse af forsendelses-dokumenter for bl.a. russiske transportører.
Disse opgaver vil efter Polens optagelse i EU forsvinde og i stedet komme til at ligge ved EU's nye ydre grænse mod øst, hvor ved CJ International med de nye afdelinger vil kunne hente nye opgaver fra de russiske kunder.
Skrappe betingelser
CJ International råder selv over 60 trækkende enheder samt 250 gardintrailere og be-skæftiger desuden ca. 300 eksterne lastvogne, hvoraf TUP har 76 stk.
Alle koncernens lastvogne (der uden undtagelse alle er med Euro3-motorer) er også ud-styret med GSM telefon og GPSsystem.
I transportfirmaet har man ifølge Niels Jeppesen en filosofi om selv at have maksimalt 30 pct. af materiellet, resten er noget man lejer ind hos eksterne vognmænd.
Det polske firma stiller skrappe betingelser til sine ansatte chauffører.
Bl.a. skriver man ved ansættelsen under på at man som chauffør ikke må nyde alkohol et halvt døgn før man starter på en tur. Der må aldrig være mere end tre pakker cigaretter i vognen, og er der uautoriseret forbrug af dieselolie, bliver det manglende brændstof truk-ket i lønnen.
Bliver en chauffør taget for at medbringe mere end det tilladte ved en grænsepassage eller med alkohol i blodet, er hans ansættelsesforhold øjeblikkelig ophørt, og de eventuelle om-kostninger der måtte opstå, bliver chaufføren holdt ansvarlig for.
Direktør Niels Jeppesen fortæller dog, at det aldrig er noget problem at rekruttere nye chauffører: - Vort materiel er i top, og der er stor rift om at få lov til at køre hos os, fordi CJ International er en populær arbejdsgiver i Polen. I øvrigt har det aldrig været et problem at få gode medarbejdere, hvilket har været en af de store forudsætninger for at hele op-startsfasen i Polen er lykkedes så godt.
Tårnhøj motivation
- Mange af de polske medarbejdere i administrationen har således af egen vilje selv taget sprogkurser m.v. for at kunne servicere kunderne, og faktisk er 60 til 70 pct. af alle de administrative medarbejdere akademikere, siger han.
For chaufførernes vedkommende gennemføres der kurser i økonomisk kørsel og hvordan man servicerer kunderne bedst muligt. Motivationen er helt i top, hvilket efter direktør Niels Jeppesens skala betyder, at hvis en dansk chauffør har en motivationsfaktor på 100, så er den nok nærmere 120 ved en polsk chauffør.
- En anden årsag til at det er lykkedes for CJ International, er nok det mix, vi har gennem-ført. Vi har overført vestlig struktur i virksomheden, hvor vi har haft Carlo Jensen som en dygtig sparringspartner, der bl.a. har tilført det nyeste system indenfor edb. Og han har desuden været meget risikovillig, hvilket der har været brug for nogle gange undervejs.
- Til gengæld har jeg med mit knowhow fra andre internationale virksomheder kunnet være med til at udvikle virksomheden til det den er i dag, siger direktør Niels Jeppesen,
-----