ISO Certificering - Hot eller Not
Spørgsmålet melder sig, om det systematiserede kvalitetsstyringssystem reelt fører til mersalg, eller om certificeringsstemplet er ved at udvikle sig til en distanceblænder, der koster både penge og arbejdsindsats i virksomheder, der i forvejen er under hårdt pres.
Transportvirksomheden 3x34 havde netop de overvejelser oppe at vende i bestyrelsen. Konklusionen var ikke til fordel for ISO Certificeringssystemet, der blev skrottet i april sidste år.
Ole Vilhelmsen, arbejdende formand i 3x34, der er transporterhvervets eneste Amba (andelsselskab med begrænset ansvar) bekræfter fravalget:
- Det er helt korrekt, at 3x34 har været ISO 9002 certificeret, - men vi besluttede sidste år selv at hæve kontrakten, fordi vi tvivlede på, om den gav nogen konkrete fordele. Vi var kommet til et punkt, hvor vi mente, der var mere arbejde med rapportskrivning og andre administrative opgaver end direkte mersalg i den blåstempling af virksomheden, som ISO Certificeringen gav os. Vi mente også, at vi efterhånden var blevet så gode til selv at styre kvaliteten af vores arbejde, at vi ikke behøvede at sætte vores lid til eksterne konsulenter for at få det til at fungere. Mange vælger som os ISO Certificeringen fra, - systemet er for nedadgående, så vidt vi kan bedømme, - det har ikke mere den interesse og betydning, det havde, da det i sin tid kom på banen.
IT-udbygning
- Udbygning af IT teknologien har også haft stor betydning for beslutningen om at opsige kontrakten, fortsætter Vilhelmsen. - Vi er i øjeblikket i en fase, hvor vi planlægger at tage et nyt IT system i brug. Det sker formentligt omkring 1. april. Det er et meget udbygget system, der er specielt fokuseret på kvalitetsstyringsområdet, og derfor mener vi, at vi snilt vil kunne udføre den fremtidige kontrol på egen hånd. Vi har udpeget en medarbejder, der står med det formelle og reelle ansvar for kvalitetsstyringen i forretningen, og han vil ? med implementeringen af det nye IT system ? blive fuldt ud rustet til at køre systemet videre på tilfredsstillende måde. Også hvis der viser sig at være noget, der skal rettes til, hvilket naturligvis sker fra tid til anden.
£mr:Kvalitetsproblemer korrigeres
For 3x34 er god kundeservice basalt.
- Skulle der være problemer med kvaliteten af det arbejde, vi udfører, skal det korrigeres. Omgående. Hos os er optimal kundeservice alfa og omega. Det er det eneste det drejer sig om, og derfor var det også en svær beslutning at træffe. Men i dag er vi overbevist om, at det var den rigtige. For vi har en del erfaringer fra tiden med ISO Certificeringen, og vi har stadig en reol fuld med bøger om emnet, hvis vi skulle komme i tvivl. Og rent økonomisk er der også den fordel, at vi sparer udgifterne til opdateringen ? jeg mener at kunne huske, at ISO Certificeringen kostede os omkring 50.000 kroner om året i direkte udgifter. Og hertil kom så de arbejdstimer, medarbejderne lagde i det. Den kunne måske være brugt til at noget mere indbringende salgsarbejde.
3x34 er transporterhvervets eneste andelsselskab med begrænset ansvar. Andelsbeviserne ejes af 145 danske vognmænd, der udfører transportopgaverne fra afdelingerne i Kolding, Århus, Odense og København. Ole Vilhelmsen var med til at stifte virksomheden i 1971 og trådte til, da bestyrelsen i efteråret 2003 gav den daværende ledelse løbepas. ? Vognmændene er glade for at arbejde her, og udskiftningen blandt andelshaverne er forbavsende lille. ? Sidste år havde 55 vognmænd været her i 25 år, og af dem kører de 45 stadig for virksomheden. I år er der yderligere ti vognmænd, der vil kunne fejre 25 års jubilæum, slutter arbejdende formand Ole Vilhelmsen, 3x34, København.
-----