Det ku? ha? været meget værre
- Vi bruger færgeforbindelsen Grenå-Varberg flittigt, - siger Klaus Kousted, - og når det endelig skulle være, var det heldigt, at det gik galt en dag, hvor vi kun havde tolv lastbiler ombord. Ellers har vi haft op til 18 lastbiler på vogndækket på en og samme afgang.
Ifølge Kousted stod lastbilerne endnu torsdag stadig i vraget. ? Så vidt jeg kan forstå, har det endnu ikke været muligt at bjærge lastbilerne. De står stadig i vand, men i går var det muligt for chaufførerne at gå rundt om bilerne og inspicere skaderne. Vi har seks lastbiler på overdækket, og de er sikkert ikke særligt beskadiget. Men de seks, der står på vogndækket, har alle fået en snert af saltvand, og specielt den ene, der står i det værste hjørne, den har fået vand i værktøjsskabene. Vandstanden har nok været oppe omkring 1 meter på det sted, sagde han torsdag, da han kunne konstatere:
- Chaufførerne er alle i sikkerhed. De har været i Varberg indtil onsdag, men er nu på kommet hjem til Danmark via Göteborg/Frederikshavn. Det er Stena Line, der står for transporten.
Endnu torsdag var godset stadig i bilerne
- Vi regner med, at det er ubeskadiget. Men det ved vi først med sikkerhed senere. Vi kan endnu ikke sige, hvornår godset ankommer til destinationerne, men vi regner med, at speditørerne, som vi kører for, holder kunderne underrettet om forsinkelsen. Vi har ikke haft den direkte kundekontakt.
Havari Grosse
Årsagen til kollisionen står endnu hen i det uvisse, selvom der gisnes både om tekniske mangler ved bådens styregrej og usigtbarhed på kollisionstidspunktet. Erstatningsansvaret er heller ikke afklaret, men havneterminalchefen hos Stena Line i Grenå, Ingelise Riis, taler allerede nu om muligheden for at bringe havari grosse lovgivningen på banen. Er der tale om havari grosse, betyder det, at alle ejere af gods og lastbiler ombord på Stena Nautica skal deltage forholdsmæssigt i havariomkost-ningerne.
- Vi venter spændt på en udmelding fra Stena Line, om de vil benytte havari grosse lovgivningen, siger Kousted. ? Men selvom udgifterne ? hvis det er havari grosse - skal deles på mange interessenter, skal vi nok regne med, at beløbet er i en vis størrelsesorden. ? Da Kystlinkfærgen Boa Vista havarerede ud for indsejlingen til Hirtshals, udtalte både Color og Stena, at de var så godt forsikrede, at de aldrig ville kunne komme i en lignende situation. Den udtalelse håber vi, Stena Line husker nu, slutter vognmand Klaus Kousted, Grenå.
Alvorlig situation
Administrerende direktør Bent Kobberup, Stena Line Danmark, har ikke tidligere arbejdet med havari grosse begrebet. ? Naturligvis har vi igennem tiderne haft mindre skader på skibe, der for eksempel er sejlet på kaj, eller andet, men de skader har haft et mindre omfang, og derfor har vi selv ordnet det med forsikringsselskabet. Stena Nauticas kollision med det polske skib spænder imidlertid langt videre. Der var store bjærgningsselskaber inde i billedet, og situationen var ? på visse tidspunkter ? ganske alvorlig, og på den baggrund har vi så i samråd med forsikringsselskabet besluttet, at der er tale om havari grosse og sendt et krav til kunderne om deltagelse i bjærgningsudgifterne efter gældende regler.
- I øjeblikket ligger Stena Nautica til kaj i Varberg, sagde Kobberup torsdag.
- Lastbilerne er det eneste, der ikke er bjærget, og vi regner ikke med, at de kan bugseres derfra før tidligst om et par dage. Én lastbil med gods er temmelig beskadiget som følge af kollisionen, ellers er der vist kun tre lastbiler, der har taget saltvand ind, mens godset i de resterende mener vi er intakt. Skibets maskinrum er fyldt med saltvand, og vi regner med, at maskinerne skal skilles ad og alle el-installationer udskiftes.
I dok
Et forsigtigt gæt går på, at Stena Nautica skal i dok op imod to måneder.
Næste skridt er, at Havarikommissionen afgør, hvad der er sket, - og først herefter kan erstatningsansvaret placeres.
Årsagerne til kollisionen kan der på nuværende tidspunkt kun gisnes om. De svenske medier har været kritiske over for det polske skib, som de anklager for at have negligeret gældende regler om vigepligten til havs, og det har været nævnt, at der muligvis var en fejl i styregrejet på et af skibene. Det kommer først frem, når Havarikommissionen har offentliggjort sin rapport.
-----