Moralen på landevejen
Den senere tids massive fokus på den tunge trafiks forhold til gældende regler har nu fået politikerne op af stolen.
Dels har der været talt meget om lastbils-snyd med køreskiver og overtrædelse af hastighedsbestemmelserne, og dels har skibus-ulykkerne skærpet politiets interesse for busserne og deres chauffører ? med et overraskende højt antal overtrædelser til følge.
De mange sager i politiets notesbøger og i medierne har - for turistbusssernes område - efterladt et indtryk af en professionel branche, som er ude på et sidespor. Også godstransporten på landevej er i fokus for de mange overtrædelser som eksempelvis politiets tungvognskontroller udviser ? selv om det heldigvis oftest er de mindre og lidt sjuskeagtige overtrædelser, der er i flertal. Det vidner imidlertid om mangel på selvjustits hos en del firmaer.
Og nu tyder udmeldingerne fra partierne på et klar flertal for at skride ind med hårdere straffe både til vognmænd og chauffører, som overtræder køre- og hviletidsbestemmelserne.
DTL erfarer således, at bøderne ved gentagelse af grove færdselsforseelser vil blive hævet kraftigt. Desuden risikerer chaufføren at miste kørekortet og vognmanden sin køretilladelse. DTL- direktør Michael Svane er ikke overrasket:
- Når erhvervet ikke selv formår at opretholde den nødvendige selvdisciplin, har politikerne ingen anden udvej end at bruge grovfilen. Resultatet er, at det bliver en særdeles dyr fornøjelse at tage for let på de regler, der gælder for tunge køretøjer, siger han idet han dog understreget, at straffen må stå i klart forhold til forseelsens karakter.
- Overtrædelser, der er en alvorlig krænkelse af trafiksikkerheden, bør straffes hårdere end tilfældet er i dag, siger han.
Ønsker politiets hjælp
Vognmandsbranchen har gang på gang bedt politiet om at skride ind på en konsekvent måde over for lovovertræderne ? de brodne kar, som pletter hele branchen. Når de lemfældige så samtidig slipper godt fra overtrædelserne i en grad, så de lovlydige både bliver til grin og udsættes for unfair konkurrence, er det ikke så underligt, at det kræver ekstra høj moral at være 100 pct. på den rigtige side af loven.
Michael Svane understreger, at lovovertrædelserne ikke alene er et dansk chauffør- og vognmandsproblem.
- Derfor forventer jeg, at de kommende kontroller i lige så høj grad kommer til at omfatte de mange udenlandske vognmænd, der kører i Danmark. Alle må være lige for loven.
Michael Svane understreger, at ansvar ikke kun ligger på landevejen:
- Lige så vigtigt er det at få alle i transportkæden overbevist om, at de har et ansvar for, at godstransport på vejene foregår på en ordentlig og anstændig måde. En effektiv måde er at indføre det såkaldte medvirkeransvar, som med succes er indført i en række andre lande. Heller ikke transportkøberne kan holde til, at godset transporteres uden hensyn til love og regler, siger han.
Buskontrol beskæmmende
Om kontrol-resultaterne for turistbusserne siger trafikminister Flemming Hansen:
- Jeg har konstateret, at politiets kontrol af turistbusser på ny har vist et betydeligt antal overtrædelser. Jeg finder dette dybt nedslående og helt uacceptabelt.
- Jeg finder det beskæmmende, at der tilsyneladende er så mange busvognmænd, som ikke formår at holde orden i eget hus. De gentagne politikontroller viser bedrøvelige resultater, og de pågældende vognmænd må tage sig sammen. Justitsministeren har bedt rigsadvokaten om at vurdere, om der er behov for at stramme op på de sanktionsmuligheder, der eksisterer i forhold til de vognmænd og chauffører, der omgår reglerne. Det er jeg naturligvis meget enig i.- Jeg har tillige bedt Færdselsstyrelsen om at undersøge mulighederne for at skærpe grundlaget for at tilbagekalde en vognmandsvirksomheds tilladelser, siger ministeren.
-----