23948sdkhjf

Noget er godt - noget er skidt

ATLs nyeste analyse viser, at der ikke er sket nogen større udvikling i virksomhedernes forbrug af uddannelse, selv om ikke mindst organisationerne har slået på nødvendigheden af uddannelse. 70 procent af virksomhederne siger helt nej til uddannelse. - Trist, siger direktør Poul Juelsbjerg om denne del af undersøgelsen.

ATLs nyeste analyse viser, at der ikke er sket nogen større udvikling i virksomhedernes forbrug af uddannelse, selv om ikke mindst organisationerne har slået på nødvendigheden af uddannelse. 70 procent af virksomhederne siger helt nej til uddannelse. - Trist, siger direktør Poul Juelsbjerg om denne del af undersøgelsen.



Poul Juelsbjerg, direktør i ATL, der rummer 2.500 arbejdsgivervirksomheder i transporterhvervet med en samlet lønsum på cirka 8,5 milliarder, kommenterer resultatet af organisationens seneste analyse på uddannelsesområdet:

- Resultatet af undersøgelsen på uddannelsesområdet er ikke så godt, som vi kunne ønske. Selvom der er en svag resultat-forbedring set i forhold til sidste års rundspørge, er det alligevel ikke helt tilfredsstillende, - hverken set i relation til de ønsker og krav, der stilles fra EU myndighederne eller fra dansk side.

- Spørgsmålet om hvor vigtig virksomhedslederne bedømmer uddannelse og efteruddannelse til at være, har størstedelen besvaret på niveau med sidste år. Det vil sige, at vi ikke er i stand til at se nogen forbedring på det område. Der er så godt som ingen forskydning på det meget vigtige spørgsmål, og det er naturligvis ikke godt nok.

Nedslående

- Vi kan også se, at viljen til at ofre ressourcer, altså mandskab og penge, på uddannelse og efteruddannelse inden for transporterhvervet, er minimal. Også når vi sammenligner med, hvad andre brancher er villige til at betale. Analysen viser, at lidt mere end 50 procent af de virksomheder, der indgår i undersøgelsen, vil kunne afsætte omkring 5.000 kroner per medarbejder og år, mens kun 20 procent budgetterer med en tilsvarende udgift på mellem 5.000 og 10.000 kroner. Og det mest nedslående er, at omkring 70 procent siger nej, - de har hverken mandskab eller penge til at gennemføre nogen form for videreuddannelse af medarbejderne.

- Det er trist, at det forholder sig sådan, siger Poul Juelsbjerg, - og vi har ikke mange muligheder for at lægge pres på virksomhederne for at få dem til at gennemføre den nødvendige kompetenceudvikling hos medarbejderne. Vi kan forklare, at det er nødvendigt, og ikke mindst vigtigt for både konkurrenceevnen og omdømmet, og henstille, at de følger med tiden og opdaterer deres viden, men vi kan ikke på det nuværende grundlag gennemtrumfe nogen krav i den henseende.

Vi må gøre en indsats

- Hvis vi skal ændre på situationen, - og det vil vi gerne - må vi gøre en indsats. I den forbindelse sætter vi dels vores lid til, at det EU direktiv, der blev vedtaget på uddannelsesområdet i september 2003 muligvis kan flytte nogle af de fordomme mod uddannelse, der historisk findes i transporterhvervet. Direktivet træder i kraft for hele Europa - altså både nye og gamle medlemslande - i 2008, men i samarbejde med SiD presser vi i øjeblikket på for at få direktivet implementeret i Danmark hurtigst muligt. Konkret omhandler direktivet krav om tvunget efteruddannelse hver femte år til alle chauffører i hele Europa, og det er naturligvis indført for at begrænse antallet af svære ulykker og forebygge, at de sker. Direktivet indeholder også andre interessante elementer, som for eksempel brændstofbesparende kørsel, opdatering på reglerne omkring transport af farligt og levende dyr, og så er uddannelsen virksomhedstilpasset, så man ikke behøver bruge tid på noget, der ikke er relevant.

- En anden mulighed er at oprette en uddannelsesfond, som alle virksomheder skal indbetale kontingent til. Hvis vi opkræver et bidrag til uddannelse fra samtlige medlemsvirksomheder, så kunne fonden jo efter fransk mønster yde økonomisk støtte til dem, der brugte uddannelsessystemet. På den måde kunne de fremsynede transportvirksomheder, der ofrede noget på uddannelsesalteret, få en økonomisk fordel af deres indsats og alle var så at sige med til at bidrage til større sikkerhed på vejene og et bedre image for transporterhvervet.

Det positive

- Når det er sagt, viser analysen også resultater, der er mere positive. Særligt interessant er svarene omkring lastbilsimulatoren, der er en helt ny opfindelse på uddannelsesområdet. Vi kan se, at omkring fem procent af de 670 virksomheder, der har besvaret årets enquete, allerede har brugt den, og at 25 procent har planer om det. Men der er god plads til forbedring, for 60 procent af virksomhederne har ikke prøvet den form for træning endnu. Forklaringen skal muligvis søges i, at den ikke har været på banen mere end et års tid. De første seks måneder gik med at udbygge it-programmerne og præsentere simulatoren forskellige steder i landet, men nu ser det ud til, at der er kommet større fokus på den specielle type praktisk træning, som simulatoren tilbyder, - nu er den ved at være hårdt booked op, - hvilket vi naturligvis er meget glade for, fordi den uddannelse spiller en vigtig rolle i den forebyggende ulykkestræning for lastbilchauffører.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063