23948sdkhjf

Hvordan man får det optimale ud af sin flåde

Der konkurreres i stigende grad på marginalerne i vognmandsbranchen, og den optimale udnyttelse af virksomhedens ressourcer er ofte afgørende. Netop når det gælder om at udnytte ressourcer er der hjælp hente i moderne styringsværktøjer - som giver ekstra tid til at optimere de daglige dispositioner så omkostningerne kan minimeres.

Der konkurreres i stigende grad på marginalerne i vognmandsbranchen, og den optimale udnyttelse af virksomhedens ressourcer er ofte afgørende. Netop når det gælder om at udnytte ressourcer er der hjælp hente i moderne styringsværktøjer - som giver ekstra tid til at optimere de daglige dispositioner så omkostningerne kan minimeres.



De elektroniske systemer vinder mere og mere indpas i vognmandsvirksomhederne - både når det gælder ruteplanlægning og disponering. Hvor ruteplanlægningsværktøjer i dag ofte anvendes til kontrol og afregning, vinder disponeringsværktøjer mere og mere indpas i den daglige planlægning af hele virksomhedens flåde. Disponenten kan ikke undværes, men disponeringsværktøjer som f.eks. Plan LogiX fra DPS Danmark kan klare det ofte tidskrævende arbejde, og holde adskillige ruter og lastbiler "i luften" på én gang. På den måde kan disponenten spare tid, og med sin erfaring foretage de valg som måske gør forskellen mellem en økonomisk acceptabel, og en økonomisk optimale løsning.

DPS er bedst kendt i vognmandsbranchen for ruteplanlægningsværktøjet Route LogiX, men Plan LogiX går et skridt videre, og holder styr på kunde karakteristika der ellers ofte kun findes i disponentens hoved. Alle kundens data og specifikke krav og ønsker samles og medtages i planlægningsfasen.

Søren Lybye fra DPS peger på vigtigheden af, ikke kun at se på hvilken bil der normalt betjener kunden, men mere overordnet at betragte den samlede flåde. Det afgørende når man disponerer sin kørsel i virksomheden er hvilken lastbil, der netop i kombination med dagens andre ordrer, skal betjene kunden for at give den bedste totaløkonomi.

Måske er det mere rationelt, at lade en bil køre nogle ekstra kilometer lidt uden for den sædvanlige rute for at aflevere eller hente noget gods i nabobyen - hvis det den pågældende dag kan spare en anden bil for en ekstra lang tur.

Har man f.eks. 10 biler, der kører til 10 forskellige steder i landet kan man måske i en given situation nøjes med at køre ud med ni, hvis man disponerer rigtigt - og systemet giver her det fornødne overblik over, hvor man kan flytte lidt rundt på brikkerne, så marginalerne kan udnyttes bedre.

Erfaringen er vigtig

Den helt store fordel ved et disponeringsværktøj er evnen til at udregne næsten uendeligt mange kombinationsmuligheder på meget kort tid. Dette faktum giver disponenten ekstra tid til at efterprøve alternative løsninger, der ellers ikke normalt prøves. Det der er umuligt at have i hovedet på én gang, er intet problem for systemet.

- Det betyder dog ikke, at disponenten på nogen måde bliver overflødig. Hans erfaring er afgørende vigtig og vil kunne bidrage med den sidste optimering. Systemet siger måske "nej, dette kan ikke lade sig gøre, for der er kun plads til 33 paller og ordren kræver 34 paller - brug derfor to biler" men her ved disponenten, at man måske i en given situation kan få plads til lidt ekstra på bilen. Erfaringen og de små fif fra dagligdagen er ikke let at eftergøre, og her er det disponenten tjener marginalerne forklarer Søren Lybye.

- Det handler jo om at holde omkostningerne nede i den daglige konkurrence-situation, fremhæver han. Og når man kører færre kilometer sparer man brændstof og dermed også miljøbelastning. Vi går ikke specielt ud og markedsfører vore systemer som miljøtiltag, men de ting hænger jo sammen siger han.

Overblikket som skaber løsninge

r

- For disponenten betyder det, at han tidligere på dagen, eller hurtigere kan få et overblik, så der bliver mere tid til at tænke fremad og koncentrerer sig om de mere krævende udfordringer. Ofte er mange af opgaverne givet på forhånd. Man har måske en zone-struktur, som fungerer fint, men der vil altid være nogle gråzoner, hvor der ikke er noget facit givet på forhånd. Og det er ikke mindst i den situation, at der er noget at komme efter økonomisk, siger Søren Lybye. Måske kan Plan LogiX klare 90 procent af arbejdet - rutinearbejdet, mens disponenten klarer de vigtige 10 procent, som gør forskellen.

- Selvfølgelig er det ikke alle, som ønsker at disponere deres flåde på den måde. Nogen synes måske, at det er unødvendigt, og andre har måske en afregningsform der ikke fordrer til det. Specielt afregningsformen betyder ofte, at enten transportkøber eller sælger ikke er så motiverede for at optimerer planlægningen. Måske afregnes der pr. drop, og så vil man jo ofte have lavet en forudgående "gynger og karruseller" beregning - hvorfor det måske ikke er så nødvendigt, at optimere på samme måde.

Fordelen ved systemer som Plan LogiX er bl.a. at man stilles over for nogle valgmuligheder, der ellers ikke har været umiddelbart synlige - man udfordres.

For kunder med en meget dynamisk hverdag er der også hjælp at hente. F.eks. kan systemet holde "styr på" hvor meget gods der på et givet tidspunkt er aflæsset, og kan dermed vurdere hvorvidt den enkelte bil kan tage yderligere gods med på vejen. Ligeledes kan systemet planlægge på afhentninger undrevejs der leveres direkte uden at komme tilbage til et lagerhotel eller depot. Det giver en øget fleksibilitet som imidlertid stiller store krav til styringen af data.

En løsning der kan vokse med virksomheden

DPS oplyser, at Plan LogiX består af et grundværktøj, der kan udbygges med en række forskellige moduler. Modulerne giver mulighed for at gå fra manuel - over forskellige halvautomatiske - og endelig til en fuld automatiseret disponering. I alle løsninger har man naturligvis mulighed for efterfølgende at gribe ind og justere manuelt.

- Programmet er udviklet af logistikeksperter med et indgående kendskab til branchen og mange års erfaring. I stedet for at udvikle et system der "overtager" planlæggerens rolle, har vi udviklet et interaktivt program, hvor brugeren kan anvende sin egen erfaring, og være med til at påvirke og udvide systemet, forklarer Søren Lybye som fremhæver, at det unikke ved produktet er systemets fleksibilitet og brugervenlighed, der gør, at Plan LogiX kan anvendes på mange niveauer.

Brancher der i dag benytter Plan LogiX omfatter bl.a. fødevare-, køl/fryse-, pakkedistribution, liniegods, elektroniske komponenter, autodele, containere og mellemtransporter. Men også andre servicebrancher som montører, repræsentanter eller amt og kommuner kan have udbytte af optimeringen.

Plan LogiX sælges og supporteres i Danmark af DPS Internationals danske afdeling i Odder.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109