23948sdkhjf

Nummer et blandt italienske kranproducenter

De fleste italienske kranproducenter er placeret i det nordlige Italien. Èn af dem er PM, der er blandt de fem største producenter i verden

De fleste italienske kranproducenter er placeret i det nordlige Italien. Èn af dem er PM, der er blandt de fem største producenter i verden



Autogru PM, hedder den store kranfabrik i byen Modena. Det var en af de første kranproducenter idet fabrikken blev blev etableret i 1959. På det tidspunkt startede man en produktion af lastvognsmonterede kraner, der kunne løfte den - dengang - enorme vægt af to ton.

Autogru betyder i øvrigt autokran mens PM frit oversat står for præcisions mekanik.

PMs kranprogram dækker helt nede fra 2 tm og op til 75 tonmeter, der indtil videre er den største version.

Nye og kraftigere modeller er dog på vej, og man forventer allerede på udstillingen Bauma 2003 at kunne præsentere en ny serie 72 tonmeter og en ny 80 tonmeter kran.

Inden for det næste års tid regner man med at lancere endnu større modeller, så man kommer omkring eller måske over de 100 tonmeter.

Smider ikke om sig med modeller

PM opererer ud fra et princip om, at kranerne skal være gennemprøvede. og man kaster ikke blot nye modeller på markedet.

Produktmæssigt kan man bedst sammenligne PM med HMFs kranprogram, der størrelsesmæssigt endnu heller ikke har passeret de 75 tonmeter.

PM producerede i 2002 i alt 3600 kraner, og kranerne markedsføres i 35 serier, som findes i mere end 300 varianter.

Af den samlede produktion går mere end 60 procent til eksport til mere end 35 forskellige lande verden over.

Eksempelvis har der i 2002 været en afsætning på 30 stk. 75 tonmeter PM kraner til Hongkong, der betragtes som et meget vigtigt marked.

Kranerne produceres to forskellige steder i Modena, nemlig på den gamle fabrik inde i Modena, hvor alle modeller mellem 2 og 12 tonmeter samles, mens resten produceres på den noget nyere fabrik, der er beliggende i et industrikvarter i San Cesario ikke er langt fra Modena.

Koncernen råder sammenlagt over 42.000 m2 fabriksareal, hvor 25.000 m2 er indendørs og der er i alt beskæftiget 240 medarbejdere.

Dobbelt lænkeled er standard

Alle de kraner, der produceres, er af knækarmstyperne, som kan foldes sammen. De er højt udviklede, og der finder til stadighed nyudvikling sted.

De sidste nye modeller er henholdsvis 57S og 63S serierne, og der er netop kommet en opgradering af modellerne. De nye modeller kan genkendes på, at kranerne nu er lakeret i en blå farve i stedet for den hidtidige hvide farve, og de store kraner, som tidligere udelukkende har haft lænkeled som standardudstyr på knækarmen, vil fremover også være forsynet med dobbelt lænkeled på knækarmen. Herved forbedres løfteevnen væsentligt i visse dele af kranens arbejdsområder.

Samtidig er PM gået over til at anvende en ny og kvalitetsmæssig bedre type elektroniske komponenter.

PM har flere finesser, som f.eks. LC-versionen (betyder lifting close), der er en speciel knækarm, der tilbydes som ekstraudstyr til samtlige kranmodeller, og som gør det muligt at nå meget tæt ind mod kranens egen stamme.

Det kan være en stor fordel for kraner, der er monteret foran eller bagved et lad, hvor der skal lastes eller losses pallegods.

Den eneste ulempe ved LC er, at den totale rækkevidde bliver lidt mindre.

En anden væsentlig finesse ved PMs kraner er slidpladerne i udskudsarmene, der er monteret med tre skruer. Det muliggør en hurtig udskiftning. Dermed formindskes kostbart vedligeholdelsesarbejde. I øvigt er det et system, som PM har patent på.

Økonomisk overraskelse

Mange ejere af lastvognskraner har gennem tiderne fået sig en økonomisk overraskelse, når slidpladerne skal skiftes. Dette problem er bortelimineret ved PMs kraner.

90 procent af PMs produktion er ordreproduktion, og der produceres ofte helt efter kundeønske.

Blandt de store kunder findes bjærgningsselskaber og servicefirmaerne, der servicerer de italienske autostradaer.

Til bjærgning af personbiler, producerer PM en retarms-kran, hvor der kun er én arm, som til gengæld har flere udskud.

Denne type kran klarer snildt at løfte en havareret eller måske ulovlig parkeret personbil væk fra vejbanen og op på ladet af en bjærgningsvogn.

For at opnå ekstra lang rækkevidde leveres alle kranerne også efter kundeønske med en ekstra knækarm, ofte benævnt flyjib, ligesom der kan leveres spil og diverse hydrauliske udtag.

Den nye krangeneration, der er kommet med den blå farve, er også udstyret med olierørene indvendig i støttebenene, så man ikke har problemer med eventuelle løsthængende slanger.

Samtidig er de nye kraner også udstyret med kontinuerligt drej, og de store modeller er forsynet med to drejemotorer.

Støttebenene er konstrueret så de hydraulisk kan drejes 180 grader op i luften og dermed holdes væk fra undervognen under kørslen.

I det nordiske område udstyres PM's kraner som regel med Danfoss ventiler og Scanreco fjernbetjening.

Den næste der tester kranen er kunden

Alle dele uden undtagelse testes under selve produktionsforløbet og igen, når kranen er færdigsamlet, hvilket foregår i en slags prøvebænk med hydraulik til rådighed for manøvrering af kranen.

Ved begge tests, både afprøvning af enkeltdele og hele kranen, skal de enkelte medarbejdere rapportere, at de har udført testen, så man derved har et en form for personligt ansvar over for sit produkt.

Som det står skrevet med stort i hallerne hvor kranerne samles: "den næste, der tester kranen, er kunden". Og det er jo ingen usandhed.

Kranmarkedet er sådan skruet sammen, at det ikke er det største problem at sælge kranen. Det er snarere service og eftermarked, det handler om, hvis man ønsker at fastholde kunden.

Den svære prøve kommer, når kranen skal serviceres, og den består ofte i at få de nødvendige reservedele med det samme. En kostbar kran, der måske er bygget på en lige så dyr lastvogn, må ikke holde stille.

Hos PM fører man reservedele til kranerne mange år tilbage i tiden, og mangler en kunde i f.eks. Danmark en reservedel, så kan den være leveret inden for 24 timer, hvis den bliver bestilt inden et bestemt tidspunkt om eftermiddagen.

På det danske marked er det Ejner Hessel A/S i Brande der står for import, salg og service af alle PMs produkter.

I de første fem måneder af 2002 blev PM Autogru overtaget af B&S koncernen, der hører til blandt giganterne i Italien.

De mindste og de største

Siden har der været større fokus på udviklingen af kranerne, og som en sideudvikling har PM Autogru overtaget liftproducenten Oil & Steel, der ligger tæt på Modena, og som producerer mandskabslifte helt nede fra de virkelige små modeller. De er på larvebånd med en totalbredde på kun ca. 90 cm, men er i stand til at række 18 m opad og kan benytte enten strøm eller benzin til driften. I den øvre ende er de kæmpestore mandskabslifte, der er monteret på en mobilkransundervogn med en rækkevidde i nærheden af 90 meter i højden.

PM Autogru er ISO certificeret efter ISO 9001 og producerer i henhold til DIN 15018 standard og har alle sikkerhedscertifikater fra maskindirektivet 87/392 CE og den nye norm EN12999.

PM har nok det bedste og mest dækkende ciffersystem til at benævne kranmodellen, så man med det samme er klar over, hvilken model og hvilket udstyr, der er tale om. En PM 75026 J1204 er en PM kran med en løftekapacitet på 75 tonmeter, to knækarme samt seks hydrauliske udskud mens J står for jib og 12 for jibbens løftekapacitet og 4 er antallet af hydrauliske udskudarme.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078