Køl og frys over hele Europa
Danmarks største levnedsmiddeltransportør inden for køl og frys, Andreas Andresen A/S i Padborg er rustet til EU-udvidelsen
Hvis ikke det var for den stadige strøm af lastvognene og køletrailerne med Andreas Andresen A/S på siderne, der konstant kører til og fra Padborg-virksomhedens moderne arkitekttegnede domicil, så var det let at glemme, at den snart 90 år gamle virksomhed er en vognmandsforretning - med meget mere. Der er ikke mange rester tilbage af det traditionelle kørselskontor, når man træder inden for i de lyse kontorer. Kun den hektiske stemning, der er kendetegnet for en virksomhed, hvor medarbejderne slås med at holde styr på lastvogne, chauffører og ikke mindst gods.
Andreas Andresen A/S' moderne flåde af trækkere tæller omkring 240 enheder og trailerflåden tæller cirka 500 enheder.
Andreas Andresen A/S' speciale er temperaturregulerede fødevaretransporter og vejkortet dækker praktisk taget hele Europa. Ud over det rullende materiel driver Andreas Andresen A/S spedtionsvirksomhed med egne lagerfaciliteter
Nettoomsætningen blev i sidste regnskabsår godt 638 mio. kroner, og resultatet endte i sorte 15 mio. kroner, i virksomheden, der er vokset markant i de sidste fem år.
Dels ved organisk vækst og dels ved opkøb.
VokseværkAndreas Andresen A/S' domicil er smukt sneklædt, da Trans-Inform i slutningen af januar besøger adm. direktør Steen Sørensen, 41, der har siddet i chefstolen siden 1997. Medarbejderskaren tæller knap 600 ansatte, hvoraf cirka halvdelen er chauffører.
Alene sidste år købte Andreas Andresen A/S, speditions- og vognmandsvirksomheden Holger Pagh Sellerup ApS i Børkop og halvdelen af aktierne i K.K. Transport A/S, der har specialiseret sig i indenlandsk distribution af fødevarer.
- Vi står i dag med et særdeles stærkt set-up. Både på markedet for national distribution, hvor vi har opnået en betydelig synergieffekt sammen K.K. Transport og i Europa, hvor vi via vores medejer Nagel Logistik har adgang til et omfattende europæisk netværk, siger Steen Sørensen.
Nagel Logistik Beteiligung GmBh købte 47, 5 procent af aktierne i Andreas Andresen i 2001.
- Det har givet os en større pondus på det europæiske marked. Det betyder mere og mere at være stor. Dine muligheder for at betjene de rigtig store kunder er ikke til stede, hvis du ikke selv råder over en stor logistisk kapacitet, siger Steen Sørensen.
Andreas Andresens egen store og topmoderne lagerterminal i Padborg, er knudepunkt for virksomhedens internationale aktiviteter. Der er faciliteter til kort- og langtidsopbevaring af tør-, køle- og frysegods, såvel som mulighed for indfrysning, pakning, etikettering og plukning. Grunden er på knap 140.000 kvadratmeter. 20.000 kvadratmeter et bebygget, heraf 3.650 kvadratmeter fryselager, 3.640 kvadratmeter temperaturreguleret lager og 6.820 kvadratmeter tørlager. Derudover er der vaskefaciliteter til genbrugsemballage, som plastikpaller.
- Vi er ved at opføre en tilbygning på 3.700 kvadratmeter med 3.000 kvadratmeter lager, mens resten går til truckgarage og velfærdsfaciliteter til personalet, fortæller Steen Sørensen.
IndenrigsAndreas Andreasen A/S har desuden afdelinger i Greve syd for København, i Sct. Petersborg og Moskva i Rusland. K.K. Transport råder ud over faciliteterne i Struer over lager i Sorø.
- Vi har flyttet medarbejderne fra Holger Pagh i Børkop til Padborg, men vi har bevaret lagerfaciliteterne fordi de ligger ideelt i forhold til trekantsområdet, med henblik på den indenlandske distribution. Der er en pæn vækst i distributionsaktiviteterne i Danmark. Og her står vi stærkt, fordi vi kan tilbyde transport fra hele Europa og helt ud i butikkerne, fortæller Steen Sørensen og fortsætter:
- Opkøbene har været et godt supplement til vores eksisterende trafikker. Vi har opnået klare synergieffekter ved samarbejdet mellem de to virksomheder og kan bedre matche kundernes krav.
ØsteuropaCentraleuropa - især Tyskland - er klart det vigtigste marked for Andreas Andresen A/S. Men trafikkerne på lande som Frankrig, Italien og England er ganske betydelige. Virksomheden har egen terminal i Immingham i England.
Andreas Andresen A/S driver desuden en række vognmandsselskaber rundt omkring i Europa.
Firmaet har kørt på Østeuropa i mange år. Efter jerntæppets fald gik man ind på det russiske marked og i Baltikum.
- Det er en sjov lille nicheforretning, og arbejdsvilkårene i Rusland er meget specielle. Hvis vi ikke var repræsenteret lokalt, så ville det slet ikke kunne lade sig gøre at drive forretning derovre. Det kan simpelthen ikke styres fra Padborg, siger Steen Sørensen.
Men Andreas Andresen har store forventninger til fremtiden i Østeuropa.
- Vi har forberedt os grundigt på udvidelsen af EU og det bliver spændene, når de nye medlemslande træder ind i fællesskabet 1. maj. Jeg er sikker på at vi står godt rustet til udvidelsen og der er ingen tvivl om at de stykgodstrafikker vi har udviklet og driver i de nuværende EU-lande vil være klar i de nye EU-lande 1. maj, siger Steen Sørensen selvsikkert.
Han frygter ikke konkurrencen fra transportører i de nye medlemslande.
- Det kræver betydelig ekspertise og kapital at kunne levere de produkter, som vi tilbyder. Det er ikke sandsynligt, at konkurrenter i Østeuropa kan tilbyde det fra dag et. Det vil primært være som underleverandører på trafikker til og fra deres egne lande, at de vil gøre sig gældende. Samtidig skal man huske, at der er overgangsordninger på op til 7 år, som gør at de ikke bare kan begynde at køre i Vesteuropa, vurderer Steen Sørensen.
VejskatAndreas Andresen indgik sidste år en stor aftale med Scania om udskiftning af halvdelen af virksomhedens trækkere. Leveringen af de 120 nye køretøjer, der er et led i virksomhedens almindelige udskiftningsplaner, vil først være afsluttet langt inde i 2004.
Virksomheden installerer On Board Units fra Toll Collect i samtlige trækkere. For det var utænkeligt, at køre videre uden.
- Det kan simpelthen ikke lade sig gøre med så mange lastvogne, så vi skulle være klar til opkrævningen af den tyske vejskat, siger Steen Sørensen.
Han vurderer, at installeringen har kostet virksomheden omkring en halv million kroner. Og så er tabt arbejdsfortjeneste og investeringer i tilpasning af IT-systemer ikke medregnet.
- Det er ærgerlige penge, fordi tyskerne ikke har styr på deres ting. Hvis man lægger udgifterne sammen for hele branchen, så er det mange milliarder, der er smidt ud af vinduet rundt omkring i Europa og nu skal vi til at afmontere dem igen, siger Steen Sørensen med en besk latter.
Historie:Andreas Andresen A/S blev grundlagt i 1916 af C.G. Søndergaard i Vamdrup. Virksomheden flyttede til Padborg allerede i 1920. Andreas Andresen overtog forretningen i 1928 og var leder indtil sin død i 1976. Hustruen Luise Andresen fortsatte driften indtil 1992, hvor virksomheden overgik til fondseje.
Det første frysehus blev opført i 1957 og siden har virksomheden specialiseret sig i tempererede transporter af fødevarer.
-----