23948sdkhjf

Sisu kraft når tømmeret skal hentes ud af skoven

Sisus nye topmodel med 630 hk motor er en sikker vinder når der skal hentes tunge tømmerlaster ud fra skovene

Sisus nye topmodel med 630 hk motor er en sikker vinder når der skal hentes tunge tømmerlaster ud fra skovene



Brødrene Holmberg fra Ekenäs i det sydlige Finland, er specialister i at transportere råt tømmer ud fra skovene.

De overtog vognmandsforretningen med tilhørende tre lastvognstog efter deres far og har siden udviklet forretningen.

For et par år siden valgte de dog at afhænde det tredje tømmervogntog, så de to brødre i stedet kører med hvert sit vogntog. Den første Sisu lastvogn med den nye store 18,1 liters Cat motor på 630 hk fik de leveret for et års tid siden, og omkring et halvt år senere kom så den næste, som vognmand Staffan Holmberg kører med.

Han siger til Trans Inform, at det var som at komme fra nat til dag, da han gik fra en 530 hk Sisu, som han i øvrigt var meget godt tilfreds med, og op til den store E18.

Den nye lastvogn kører perfekt, hvilket vi ved selvsyn konstaterede, under transport af et stort læs tømmer ude fra en skov med ikke alt for gode vejforhold. Som Staffan Holmberg udtrykte det: - Jeg kan kun køre her ud når der er hård frost, ellers kan vejen ikke bære det tunge vogntog.

Mange grunde til succes

Hvad er grunden så til, at Sisus store model er så populær til bl.a. tømmertransporter?

Det skyldes uomtvistelig al den teknik, som vognen er spækket med, og som vi fik at se i praktisk anvendelse ude i skoven.

Det er først og fremmest den powerfulde motor, hele transmissionen og Sisus verdensbe-rømte aksler samt bogieliften på tandembogien.

På konkurrerende lastvogne monteres der lokalt i Finland et kit, der gør, at den bagerste aksel i en tandembogie kan løftes med fuld last og der kan lægges ekstra tryk på den forre-ste drivaksel. Men hjulene på den bagerste aksel suser dog rundt i luften, og systemet er derfor ikke særligt anvendelig ved tomkørsel, da differentialespærringen skal være spærret på langs.

Sisu er gået et skridt videre. De har forsynet deres tandembogie med en transmission til den bagerste aksel, der kan afbrydes.

Det betyder med andre ord, at når Staffan Holmberg kører over lange afstande uden den bagmonterede kran, så løftes den bagerste aksel op, og trækket til akslen kobles fra, hvor-efter vognen kører som en almindelig treakslet forvogn med træk på en aksel.

Det sparer både brændstof og slidtage på såvel bagtøj, navreduktion som dæk på den bagerste aksel.

Dette kan dog også anvendes ude i skoven ved manøvrering, noget som vi også fik at se.

Da vi kom ind i skoven og skulle vende vogntoget, viste vognmanden os, at han som sagt hævede den bagerste aksel på forvognen samt den bagerste aksel på påhængsvognens forreste bogie, mens den forreste aksel i påhængsvognens bagerste bogie var løftet fra jorden i forvejen.

Mesterkranfører

Den bagerste aksel i den forreste bogie på påhængsvognen løftes udelukkende ved manøv-rering, aldrig ved landevejskørsel, da det skævbelaster drejekransen og giver en forkert geometri, da drejekransen sidder midt mellem de to aksler.

Alle tre bogielifte manøvreres fra førerpladsen, og ved at løfte de tre aksler lykkedes det Staffan Holmberg at vende på meget lidt plads.

Efter at vogntoget var rettet op og kørt hen til tømmerstakken, blev lastningen med Loglift skovkranen påbegyndt - en operation der hurtigt var overstået.

Forvognen blev lastet ca. halvt op, hvorefter bagenden af påhængsvognen, der på daværen-de tidspunkt var skubbet sammen, blev fyldt op. Herefter blev påhængsvognen trukket ud i fuldt længde, og efter at forenden var blevet fyldt op, blev forvognen lastet færdig.

Det skal indskydes, at Staffan Holmberg er en af de bedste kranførere i Norden, når det gælder disciplinen lastning af tømmer. Han har således flere gange været med i slutfinalen om at være den bedste i de årlige kranførerkonkurrencer, der afholdes hos vore nordiske naboer.

Da vogntoget var fuldlastet, hvilket svarer til en vogntogsvægt på ca. 63 til 65 ton, gik turen stille og rolig ud af skoven.

Usynkroniseret

Noget af det, som vognmand Staffan Holmberg fremhævede som vigtigt i sin Sisu, er den 18 trins Eaton Fuller gearkasse, der som bekendt er usynkroniseret.

Den er helt perfekt, fordi den er meget let og hurtig at skifte gear med. Staffan fortalte os, at han dog ofte kommer til at grine, når nogle, som ikke har erfaring i at køre med den type gearkasse skal forsøge sig. Det viser sig næsten altid, at de ikke er i stand til at skifte gear med dobbelt udkobling.

Gearkasseudrustningen vælger man selv, når man bestiller en ny Sisu - altså om det skal være den valgte Eaton Fuller eller f.eks. en ZFgearkasse.

På strækningen ud af skoven var der flere bakker, og på en af dem viste Staffan Holmberg os, at han kunne holde stille lige inden, han var helt oppe, og sætte i gang igen uden pro-blemer og uden at anvende sandstrøningsanlægget, som er placeret foran den forreste drivaksel.

Det er kun under virkeligt ekstreme kørselsforhold, at sandstrøningsanlægget og snekæder-ne tages i brug, ellers klarer vognmanden sig ved at løfte bogieakslen og derved lægge hele forvognens bogietryk over på den forreste drivaksel samtidig med, at der også hentes vægt fra forakslen.

Moderne kommunikationssystem

Vognmandsfirmaets lastvogne er forsynet med moderne kommunikationsudstyr, som det kendes fra flådestyringsanlæg. En stor skærm inde i førerhuset på Staffan Holmbergs Sisu sørger hele tiden for, at de nødvendige informationer kommer frem til vognmanden.

Det er f.eks. oplysninger om, hvad der skal lastes, hvor det befinder sig, og hvor det skal køres hen.

Tidligere var det et stort problem, at man skulle have en aftale med personalet fra skoven, som skulle vise, hvilket tømmer der skulle afhentes, eller også skulle man på forhånd have fremsendt et kort der viste hvor tømmeret befandt sig.

Tømmeret transporteres over såvel korte som lange afstande, meget transporteres fra sko-ven og til Ekenäs jernbanestation, hvor det lastes over på jernbanevogne, der klarer den videre transport til et stort savværk.

Staffan Holmbergs Sisu er flot lakeret med bl.a. to motiver, der på den ene side viser en gammeldags tømmervogn, bestående af en to-akslet Sisu med en enkeltakslet skovløber og et sindrig system til at laste træstammer med.

Det symboliserer at de to brødres far i sin tid lastede tømmer med håndkraft ude i skoven. Det var virkelig hårdt arbejde dengang. På den anden side af førerhuset er der en motivlake-ring, som viser en elg,- en virkelig flot motivlakering.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063