23948sdkhjf

Verdens mindste lastvognsproducent

Trans Inform har besøgt den finske lastvognsproducent Sisu 70 km fra Helsingfors. Firmaet fylder 70 år i 2004

Trans Inform har besøgt den finske lastvognsproducent Sisu 70 km fra Helsingfors. Firmaet fylder 70 år i 2004



I byen Karjaa finder man verdens, måske mindste lastvognsfabrik, nemlig Oy Sisu Auto Ab, der størrelsen til trods er i stand til at levere lastvogne fra 5 ton og opefter i enhver af-skygning.

Når det overhovedet kan lade sig gøre, skyldes det, at Sisu ud over selv at producere eg-ne lastvogne også er importør af de franske Renault lastvogne.

Sisu Auto har foruden markedsføringen af Sisu også salget af hele Renault Trucks pro-duktpalette i både Finland og i Estland, hvor Sisu har etableret et firma ved navn Sisu Auto Eesti A/S.

Den totale omsætning var i 2003 på 120 mio. euro, og der er ansat 530 medarbejdere i koncernen, som ejermæssigt er en del af den finske Kone Group.

Koncernen har et effektivt salgs- og servicenetværk, der omfatter 14 trucks centre og 27 autoriserede servicepunkter, der udfører salgs- og servicearbejde i Finland, Baltikum og Rusland.

Op til 60 tons

Herudover har Sisu en stor eksport gennem Renaults netværk, hvor bl.a. den franske hær er storaftager af Sisu lastvogne, der er specificeredt til militære formål.

Sisus egen produktion er koncentreret omkring lastvogne fra 26 ton totalvægt (mindst 3 aksler) og opad - det vil sige der bygges mange lastvogne til 60 ton vogntogsvægt, speci-ficeret til tømmertransport eller anlægskørsel.

Sisu leverer mange lastvogne helt nøglefærdige, så kunden stort set kan begynde at udfø-re sine transportopgaver med det samme.

Når der bliver handlet ny lastvogn, bliver de nye køretøjer lige fra starten specificeret til de opgaver, der skal udføres. Og hvis kunden ønsker det, bliver lastvogne f.eks. leveret fær-digbygget med tippelad eller med fuld skovopbygning. Så er det blot at koble den bag-monterede kran og påhængsvognen til for at køre ud i en skov og hente det første læs tømmer.

Det betyder også, at man får køretøjerne bygget, så de kan klare de påvirkninger de vil blive udsat for i bilens levetid, og med de nøglefærdige lastvogne skal kunderne ikke vente på, at opbyggeren nu har tid til at sætte tippelad på, eller maleren skal få tid til at male vognen.

Specificeres korrekt fra fødslen

Når nye vogne bliver specificeret, bestemmer kunderne inden for vide rammer selv, hvil-ken motor de vil have i vognen, hvilket type gearkasse etc.

Motormæssigt står valget ofte mellem Cummins og Renault, mens den største version udelukkende findes med den powerfulde 18,1 liters motor, der er en af de største serie-producerede lastvognsmotorer.

Hos Sisu siger exportmanager Joonas Uotila til Trans Inform, at man hos Sisu har rigtig mange kunder, der i segmentet omkring 400 - 500 hk stadig foretrækker Cumminsmoto-ren, selv om man også kan få en moderne Renault motor på f.eks. 480 hk.

Der tilbydes både Cummins 11 liters motor, Renault dCi 11, Mack 12 og Caterpillar C-18 motor.

Sisu har gennem tiden haft gode relationer til Cummins, der dog nu på grund af ønsket om stærkere motorer er ved at blive afløst af Caterpillar. Af hensyn til leveringssikkerheden har Caterpiller etableret et lokalt motorlager hos Sisu, hvor man altid har et mindre antal af den store C-18 motor på lager, klar til at blive monteret i nye lastvogne.

I gearkasser er der mulighed for at vælge mellem Eaton Fuller, ZF og Allison (automat), hvor Fullergearkassen er den mest foretrukne til skovkørslen.

- Hvis der er behov for det, er Sisu også i stand til at levere transmissioner med konverter siger Joonas Uotila og tilføjer:

- Til gengæld er det helt sikkert, at kunderne enten vælger Sisu aksler eller Renault aksler. Sisuaksler vælges ofte, da de er kendte for at kunne klare store belastninger og samtidig er meget slidstærke.

Træk-aksler

Sisu trækaksler er helt kapitel for sig selv. Man er i stand til at levere tandembogier, der både kan løfte den bagerste aksel og hvor drivkraften kan kobles fra til den bagerste aksel. Forakslerne leveres ofte som 10 ton aksler, så der ikke er problemer med at klare de store belastninger.

Førerhuset, der er det samme som sidder på Renault Premium, kommer fra Renaults fø-rerhusfabrik i Frankrig og er færdiglakeret fra fabrikken.

Chassis-rammen er også lidt af et kapitel for sig. Stålet kommer fra den finske producent Rautaruukkis Special Stål, og man bygger en Sisu lastvogn, så der f.eks. ikke skal monte-res ekstra rammer ved montering af almindelige lastvognskraner.

Under vort besøg hos Sisu så vi bl.a. en ny lastvogn til det franske militær, med en chas-sisramme beregnet til at montere et meget stort spil mellem vangerne.

Alle Renault lastvogne kommer igennem en modificering på Sisus anlæg i Karjaa, hvor man specificerer køretøjerne til at kunne klare det brutale klima som lastvognene ofte bli-ver udsat for om vinteren.

Ved at gøre det på den måde har man også tjek på, at vognene er, som de bør være, så kunderne i vid udstrækning undgår såkaldte mandagsbiler.

Programmet omfatter Renault Trucks i serierne Mascot, Midlum, Kerax, Premium og Mag-num og Sisu serierne E (hvor E, der har tre vandrette streger står for tre e' nemlig Econo-mi, Enviroment og Euronorm) samt HMTV, der står for High Mobility Trucks Vehichle, der er specialbyggede off-road lastvogne til militære formål.

Arctic Know-how

At Sisu Auto har succes med sine produkter skyldes ikke mindst, at fabrikken har en flek-sibel produktion, der er 100 % ordreproducerende, og at man i produktionen besidder en enorm erfaring gennem lastvognenes brug i et land, der er vinterklædt en stor del af året. 65 % af en Sisu lastvogn er made in Finland, så Sisu Auto har modtaget mærket for origi-nal finsk produktion.

Sisu Auto er markedsleder inden for segmentet skov- og off-road lastvogne med 4 og 5 aksler og mere end 26 ton totalvægt. Den årlige produktion af Sisu lastvogne ligger om-kring 500 stk.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063