FUPS kofangeren viste sin betydning
Pludselig blev det dyb alvor under afviklingen af årets Arctic Truck Test- og sikkerhedskofangeren viste sin store værdi i praksis
Hvorfor skal lastvognene været udstyret med alt det moderne pjat som bl.a. FUPS kofangeren (Front Under Protection System), der blev lovbefalet i hele EU på alle nye lastvogne efter 10. august sidste år, er der mange i lastvognsbranchen, der udtrykker.
Netop FUPS- kofangeren er et irritationsmoment for mange lastbilejere, fordi den er placeret tæt på vejbanen, og derfor let kan blive skadet.
Under afviklingen af Arctic Truck Test i denne måned, fik deltagerne bevis for betydningen af netop dette udstyr.
En af de deltagende lastvogne i Arctic Test var på vej ud fra en parkeringsplads i den lille by Lohiniva mellem Rovaniemi og Kittilä i det nordlige Finland, da der indtraf en ulykke.
Testføreren påbegyndte udkørslen, idet der ikke var nogen biler at se så langt øjet rakte.
Pludselig opdagede chaufføren en hurtigkørende sportsvogn og stoppede øjeblikkeligt, men på grund af sportsvognens høje hastighed og det glatte føre kunne føreren af sportsvognen ikke nå at stoppe. På strækningen var der i øvrigt hastighedsbegrænsning på 60 km i timen.
Ramte med stor kraftSportsvognen ramte lastvognens forreste venstre hjørne med så stor kraft, at den helt nye Volvo FH12 stod drejet i forhold til traileren.
Personbilens karosseri tog af med fronten samt hele siden, der blev presset mod lastvognens front. Og her kunne man tydelig se virkningen af FUPS kofangeren helt nede i lav højde.
Personbilen blev nemlig ikke skåret op på langs, hvilket formentlig havde været resultatet, hvis lastvognens kofanger havde siddet i en højde af f.eks. 60 - 70 cm. Og det ville i så fald have været ens betydende med livstruende kvæstelser for føreren og de to passagerer i sportsvognen.
Så vidt vides slap de to passagerer uden de store skader, mens føreren fik skadet sin venstre arm samt yderligere nogle kvæstelser, der dog ikke er livstruende. Det skal indskydes, at personvognen ikke var forsynet med airbag og sandsynligvis heller ikke med ABS-bremser.
Ingen tvivl om virkningenAlle var enige om virkningen af FUPS kofangeren på den helt nye Volvo FH12. Vognen måtte desværre udgå af årets Arctic Test på grund af de omfattende skader på køler, kofanger, front samt generatoren, der ikke kunne klare påvirkningerne ved sammenstødet.
Uheldet er det første alvorlige, der er indtruffet i løbet af de 15 år, Arctic Test har været afviklet.
-----