23948sdkhjf

Hvordan man skyder gråspurve med kanoner

Betinget frakendelse af førerbeviset på grund af manglende surring af to små paller stadfæstet i Vester Landsret

Betinget frakendelse af førerbeviset på grund af manglende surring af to små paller stadfæstet i Vester Landsret



Vestre Landsrets 8. afdeling har den 21. januar i år, sådan cirka to år og tre måneder ef-ter, at forteelsen fandt sted, afsagt dom i en sag om mangelfuld surring af gods.

Chauffør og kranfører Søren K. Eriksen fra Uldum blev allerede i underretten i Brædstrup dømt for ikke at have surret godset ordentligt. Den temmelig hårde dom lød på, at chauffø-ren skal betale en bøde på 1.500 kr. Desuden fik han en betinget frakendelse af førerret-ten i tre år.

Han beholder således førerretten, hvis han ikke inden for tre år igen fører motordrevet kø-retøj på en sådan måde, at førerretten skal frakendes ham, jf. færdselslovens § 128 jf. § 126, stk. 1, nr. 1 og stk 2.

Det følger af færdselslovens § 60, stk. 3, at tiltalte desuden skal bestå en kontrollerende køreprøve. Når vi betragter det som en hård dom, er det ud fra den betragtning, at der for det første overhovedet ikke er sket noget uheld. For det andet er det gods, som sagen drejer sig af så lille en mængde, at man fremover må anmode alle om at spænde alt fast - det gælder også eventuelle landsretsdommere, der er på vej i deres bil. De bør fremover altid have dokumenttasken spændt hårdt fast - hvis ikke de bil risikere at stå til en betinget frakendelse af førerretten.

Sagen er nemlig den, at Søren K. Eriksen, der har været chauffør i mange år, den 11. ok-tober 2001 kom kørende ved Ans på hovedlandevej 26 mellem Århus og Viborg, hvor han i en såkaldt storvognskontrol blev standset for kontrol.

To små paller

Den kranforvogn, som Søren K. Eriksen kørte med, var belæsset med to små paller med små stolpepæle (ca. 50 cm lange) af beton, som var placeret oven på hinanden lige bag forsmækken - ca. en meter fra venstre side og en halv meter fra højre side - uden at være surret med bånd eller lignende.

Lastvognens lad er forsynet med små sider og en lidt højere forsmæk samt nogle aftageli-ge kæpstokke, desuden er der også monteret en kran på lastvognen.

De to paller, der som sagt stod oven på hinanden, var til sammen i alt ca. 60 cm høje, hvorfor det øverste lag af betonstolperne, der ragede ca. 20 cm over forsmækken, ved en meget kraftig påvirkning måske kunne smutte ud over forsmækken - hvor der dog var kæpstokke med en ca. en halv meters mellemrum til at tage af.

Hvis stolperne var smuttet frem over forsmækken, ville de dog ikke kunne falde ned på vejbanen. De ville i stedet ramme kranen eller bagkanten af førerhuset ifølge de forklarin-ger, der dengang blev afgivet i Retten i Brædstrup.

Godset stod som tidligere nævnt med stor afstand til siderne. Såvel i Underretten som i Vestre Landsret fremførte chaufføren og dennes advokat, at såfremt godset skulle skride af bilen, ville det udelukkende ske i tilfælde af, at vognen alligevel ville vælte. Ellers ville godset aldrig kunne komme ud for så store påvirkninger, at det ville komme ud over siden. Både i Underretten og i Vester Landsret blev der brugt megen tid på at diskutere, om der nu var 100 cm til den ene side og 50 cm til den anden side da pallen, der var 100 cm bred, stod placeret inde på ladet.

Alle ved, at et almindeligt lastvognslad normalt er 255 cm bredt - men det er ikke noget, man umiddelbart tager for gode varer hos domstolene, selv om en hvilken som helst chauffør vil kunne svare på det uden forbehold.

Der blev fremlagt en ny erklæring udfærdiget af en bilinspektør om, at det kunne være far-ligt at køre gennem nogle bestemte sving på en landevej med 70 km i timen med de på-gældende to små paller.

Ville aldrig køre 70 km/t

Chauffør Søren K. Eriksen, der udmærket kendte det ene af de sving, som bilinspektøren havde lagt til grund for erklæringen, sagde, at han aldrig ville kunne finde på at køre med mere end ca. 50 km i timen i det nævnte sving.

Bilinspektøren var i sin konklusion dog ikke i tvivl om, at betonpælene ville falde af lastbi-lens lad ved en undvigemanøvre, kombineret med en kraftig opbremsning, også fra lavere hastigheder end 70 km i timen.

I beregningerne var der ikke taget hensyn til en række faktorer, som i større eller mindre grad i praksis vil forøge risikoen for, at betonklodser falder af lastbilens lad.

Landsrettens begrundelse og resultat lød dog også : Af de grunde, som byretten har an-ført, og som yderligere bestyrkes af bilinspektør Jens Andreasens erklæring, tiltrædes det også efter bevisførelsen for landsretten, at tiltalte er fundet skyldig som sket.

Videre hedder det, at straffen er passende udmålt, og efter bilinspektørens erklæring og forklaring er der en så nærliggende risiko for, at betonklodserne under kørslen kunne falde af lastbilens lad, at tiltalte har ført lastbilen under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden og derved fremkaldt fare for skade på person eller ting. Det tiltrædes derfor, at tiltalte er frakendt førerretten betinget.

Proportionsforvrængende dom

Man skal her holde sig for øje, at der ikke er sket noget uheld, pallerne, der stod oven på hinanden med en samlet højde på 60 cm, ville i første omgang måske blot skride ned på bunden ved siden af - der var en halv meter fri bundplads til den ene side og en meter fri bundplads til den anden side.

Ydermere har sagen været urimelig lang tid undervejs. Det meste af 2003 gik faktisk med udsættelse af sagen på grund af arbejdspres hos Statens Bilinspektion. Ud fra alt dette kan man nok spørge sig selv, om det kan være rimeligt, at chaufføren skal op til en ny kø-reprøve og køre rundt med et "løst" kørekort i tre år.

Her havde det nok været mere på sin plads med et bødeforlæg, måske lidt større end det nuværende niveau, og så burde den sag være ude af verden. Det uhyggelige ved denne sag er, at her kunne man fra myndighedernes side lige få øje på en næsten tom forvogn, hvor der stod to små paller oven på hinanden helt alene nede ved forsmækken - men hvad med de, der kører rundt med en gardintrailer, hvor man ikke kan se, hvad der gem-mer sig under presenningen?

Hvor mange har ikke blot lastet lidt gods ind, trukket presenningen for og tænkt det "går nok, for vi skal jo videre og jeg når ikke mit næste læs, hvis jeg skal til at bøvle med sur-ringsbånd og måske endog kæpstokke til f. eks. transport af stål og træprodukter ".

Vi trænger alvorligt til at få nogle helt faste regler på området, så både chauffører, vogn-mænd, godsafsendere og modtagere samt transportkunder og udøvende kontrolmyndig-heder ved, hvad der gælder, og hvad der skal benyttes af surringsgrej i den enkelte situa-tion.

Moralen er selvfølgelig klar - alt skal surres under transport.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079