23948sdkhjf

Vogntog med fuld sideåbning

Sydjysk vognmand har anskaffet sig et hængervogntog med skabsopbygning der har fuld sideåbning i venstre side

Sydjysk vognmand har anskaffet sig et hængervogntog med skabsopbygning der har fuld sideåbning i venstre side



Der bliver ikke solgt mange vogntog mere - og slet ikke til eksportkørsel.

Men i den sydjyske by Brørup finder man et vognmandsfirma, som stadig holder fast ved forvogn-hængerkombinationerne.

Det er Peter Jensen, Brørup ApS, der netop har fået leveret et komplet Scania lastvogns-tog koblet til en finskproduceret to-akslet EKERI påhængsvogn.

Peter Jensen Transport ApS blev etableret af vognmand Peter Jensen i 1947 og drives nu af Svend Jensen sammen med fru Grethe Jensen. Firmaet udfører for tiden hovedsageligt transporter til og fra England, Irland og Spanien.

Både forvogn og hænger, er opbygget med letisolerede kasser med fuld åbning i venstre side og ligeledes produceret hos den finske lad- og køretøjsproducent EKERI. Det er valgt til bl.a. at kunne transportere hængende konfektion.

Specielt når man ser på eksportkørsel i Syd- og Vesteuropa er der kun få hænger-kombinationer tilbage. Men har man det rigtige køretøj og de rigtige transportopgaver, så kan der sikkert opnås en højere effektivitet med et hængervogntog frem for en almindelig sættevogn, hvor der trods alt er færre ladmeter til rådighed.

Til gengæld har hænger-vogntoget ikke den store fleksibilitet - man kan ikke bare stille forvognens lad af og trucke en tur med en standardtrailer, hvis man ikke lige har andet at lave.

Forskellige typer gods

Hvorfor har det sydjyske firma så valgt ladopbygninger og påhængsvogn fra EKERI?

Det ligger nok i, at man hos såvel vognmand Svend Jensen som hos Ove Kock ApS i Es-bjerg, der står som leverandør af påhængsvogn og begge lad, betragter EKERI's produk-ter som værende af meget høj kvalitet. Og samtidig har man fået nogle lad, hvor hele ven-stre side kan åbnes. Det er af stor betydning, fordi der derved er mulighed for at laste mange forskellige godsarter, selvom begge lad er helt lukkede og uden muligheder for at åbne f.eks. taget.

Ser man kantskinnen i venstre side på begge lad, ser den utrolig solid ud. Den er faktisk så stærk, at EKERI som surringsudstyr leverer løse kæpstokke, der kan sættes op præcis dér, hvor man har brug for dem. Dermed sikres godset både under transport, og når siden skal lukkes eller åbnes.

Det er et virkelig godt lastsikringsinstrument, som mange ladfabrikker med fordel kunne lære noget af.

Kantskinnen kan selvfølgelig også benyttes til at surre godset med bånd, så man kan sikre alle typer gods. Begge kasser - en form for letisoleret kølevogn - er af en kaliber, så gods, der ikke tåler fugt, kan transporteres sikkert uden risiko for fugtskader. Og det er alfa og omega for transportvirksomheden i Brørup.


Scania med turbocompound

Interessant nok har vognmandsfirmaet valgt en Scania i en sekscylindret version med tur-bocompound. Firmaet var i "gamle" dage kendt for at køre meget med Scania lastvogne med V8 motorer. Men tiderne skifter og nu, hvor der både er fokus på brændstoføkonomi og egenvægt, har man i Brørupfirmaet gennem længere tid udelukkende fået leveret nye Scania med 470 hk motorer.

Og erfaringerne er gode med denne motorversion, som også chaufførerne er godt tilfred-se med.

Selve forvognen er et 6x2 chassis med typebetegnelsen R124LB6x2NB47MT, der bl.a. betyder, at der er tale om en 470 hk. turbocompoundmotor, GR900R gearkasse hvor R står for retarder. Bagtøjsudvekslingen er på 2,92:1, og vognen har en akselafstand på 4700 mm.

Bilen er leveret med Topline førerhus, med Kingline udstyrspakken, bestående af sorte læderstole, thermoruder, VPS alarm og startspærre plus tripcomputer samt alu-fælge.

For at chaufføren skal føle sig godt tilpas i et venligst førermiljø, er førerhuset blevet plys-set hos In-truck i Padborg, mens lakeringen er udført hos Mosegaards autolakering i Bramming.

Eftersom forvognen er blevet leveret hos Ekeri i Finland direkte fra fabrikken i Södertälje, er chassiset lakeret i rød RAL3002 fra fabrikken for at undgå eventuelle problemer med lakering mellem chassis og opbygning.

I rigtig højde

Ove Kock ApS i Esbjerg har også leveret tanke og skabe til forvognen.

Som forbindelse mellem forvogn og påhængsvogn har man monteret en udtrækstræk-stang med et luftstyret låsesystem, og selve påhængsvognskoblingen er en 57 mm VBG 760 kobling med luftbetjening, så chauffør Ove Iversen, der kører med det flotte vogntog, skal lave mindst muligt manuelt arbejde med til- og frakobling.

Trækstang og kobling er placeret i den rigtig højde (påhængsvognskoblingen er under-bygget som til en kærre) så man har kunnet opnå et fornuftigt forhold mellem køretøjerne, når der skal drejes.

Der er kort afstand fra bagaksel og til koblings-bolt, og tilsvarende er der lang afstand fra koblingsbolt til forakslen på påhængsvognen. Denne afstand kan så reguleres med ud-trækstrækstangen - på den måde har man opnået at have en neutral påhængsvogn, der ikke reagerer så voldsomt på små sving med forvognen.

Specielt chassis

Selve påhængsvognen er bygget på et EKERI kotelo chassis som en specielt lav version, der er udstyret med BPW 10 ton aksler, med luftaffjedring, og hæve sænkeventiler på begge aksler, der har skivebremser.

Ladopbygningerne er med en 52 mm gulvplade, der ydermere har en 12 mm visagulvpla-de. Begge forsmækker er lavet af en 55 mm plade, siderne er bygget af 30 mm glasfiber elementer, mens dørene herunder også sidedørene er af 32 mm glasfiberelementer, og taget er lavet af 50 mm glasfiberelementer.

Dørene er forsynet med beslag og lukketøj af rustfrit stål, og i siderne er der monteret en beskyttelsesplade, som er 1,5 mm tyk der går 60 mm op ad siderne. På forsmækkene er der en tilsvarende plade, der går 1200 mm op.

I bagenden af begge køretøjer er monteret en VBG bagkofanger, der på forvognen kan slås op når der køres med påhængsvogn. Påhængsvognen har en meget flot bagende, der samtidig har en fornuftig lygtebestykning: Der er både to baklygter og to ekstra ar-bejdslys. Den slags har man forståelse for i Finland, hvor man har et mere praktisk forhold til materiellet, der skal kunne anvendes i al slags vejr. Herhjemme tænker vi mere på at overholde de regler, der bliver udstukket fra Bruxelles - hvor der jo sjældent er sne og frost.

De eneste ankepunkter, der lige kunne findes på EKERI opbygningerne, er at dørholderne til bagdørene på påhængsvognen er placeret for langt fremme, så de ikke kan holde dø-rene sikkert på plads ved kørsel til rampesluser. Men det er kun et spørgsmål om at flytte holderne lidt frem.

Et andet punkt er, at der ikke er nogen trappestige, så chaufføren kan kravle op i bagen-den af påhængsvognen. Det er en stor fejl, som bør afhjælpes.

Alsidig leverandør af transportmateriel Leverandør af påhængsvogn og lad til Peter Jensens nye vogntog er firmaet Ove Koch ApS, Esbjerg, som har en del år på bagen i opbyggerbranchen.

Ove Kock startede tilbage i 1970 ved Esbjerg havn med et værksted, der kun havde 38 m2 under tag og en Renault CV5.

Dengang bestod arbejdet mest i alle typer smede-opgaver.

Med tiden fik den unge fynbo smag for opbygning af lastbiler, og i dag har firmaet en stab på 17 engagerede medarbejdere og er hjemmehørende på Murervej 14 i Esbjerg hvor der er 1200m2 under tag. Ove Kock er stadig aktiv i irksomheden, men der er påbegyndt et generationsskifte, så Rolf Hansen og Lars B. Hansen er tiltrådt som Oves afløsere.

Esbjergvirksomheden udfører karrosseriarbejde hvor opbygning af kran, lift, tip, hejs, lad, knæklad og reparationer fra førerhuset og bagud af lastbiler og varevogne er hoveder-hvervet.

Fremtidssikring

Man beskæftiger sig også med fremstilling af hydrauliktanke, forsyningsskabe, renovering af grabber og indvendig beklædning af varevogne.

1. januar 2003 tog opbyggerfirmaet nogle nye tiltag for yderligere at fremtidssikre virksom-heden. Ove Kock ApS er bl.a. blevet A-forhandler af BSV/Certex produkter, og der er ind-gået samarbejde med Ekeri foldedøre til fragt-, køle-, frysekasser.

Desuden er firmaet blevet forhandler af Zepro lifte og Sörensen Hydraulik lifte.

Ove Kock ApS er et alsidig serviceværksted, der monterer og reparerer alle typer kraner, hejs, tip samt lifte. Disse tiltag skulle gerne slå firmates navn bedre fast i det vestjyske si-ger Lars B. Hansen til Trans Inform.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063