sommers hjørne
Man kan ikke skære alle over en kam, men i øjeblikket har vi nogle oplevelser med visse offentlige myndigheder, som gør at vi mildt sagt er ved at få nok.
For det første tillader det monopolistiske Post Danmark sig at skalte og valte med hele fagpressen. Jeg har tidligere, kære læsere bebyrdet jer med disse uhyrligheder omkring bladportostøttens bortfald for fagblade - dagblade tør de åbenbart ikke røre ved ! Udover, at det koster alle vi fagblade en formue i merudgifter til distribution, bestemmer det kære væsen nu også, hvornår det passer dem at bringe vores blade ud til Jer. Vel at mærke efter, de har pålagt os, at levere vore blade indenfor et af dem angivet bestemt klokkeslæt ! - og så har de ret til at bruge 3-5 dage på omdelingen. Jo, her er der sandelig tale om service, til gengæld til mangedobbelt pris !
Dernæst har vi lige være til eksamen - og må vel nærmest betragte os som dumpet.
For vi har nemlig haft besøg her i huset - anmeldt ganske vist - af en anden offentlig myndighed, nemlig Arbejdstilsynet. Besøget ville vare ca. 2-3 timer. Ja, ja det er da deres ret... De skulle tjekke, hvilken indsats vi gjorde for at forebygge arbejdsmiljøproblemer. De havde været så venlige på forhånd at tilsende en arbejdsmiljøvejviser - og de ville så ved besøget gennemgå virksomheden, hvorefter der ville blive foretaget en samlet vurdering af arbejdspladsen. - Vi sidder altså tre mennesker her på kontoret i Padborg !
Sad vi nu korrekt på stolene, var tastaturet anbragt, så man frit kunne flytte rundt på det, var musen korrekt anbragt, var computerskærmene i den rigtige afstand og højde - og ikke at forglemme - var der lysindfald på skærmen - alt sammen noget man kan orientere sig om i "Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1108 af 15. December 1992 om arbejde ved skærmterminaler (skærmbekendtgørelsen)" - jamen det hedder den !
Den - i øvrigt meget sympatiske fyr - fra Arbejdstilsynet anbefalede os, at udskifte vore edb-skærme med fladskærme - for der var ikke så meget genskin i dem. Desuden henviste han til de dejlige arbejdsborde, hvor man kan skrue op og ned, så man selv kan vælge om man ville stå op eller sidde ned og arbejde. Forøvrigt havde de selv både fladskærme og op/nedskruelige arbejdsborde på deres kontorer - så det kunne varmt anbefales! Jamen, det ville vi skam også gerne have - os der sidder mange timer ved skrivebordet hver dag - men hvem skal nu betale ? Og hvem er det lige, der har betalt for Arbejdstilsynets fine udstyr ?
Den gode mand gør jo sit job og han skal stille (undskyld mig) mange tåbelige spørgsmål.
Et af de alvorligere var bl.a., om vi var tilmeldt BST. Det mente vi ikke vor lille virksomhed behøvede at være, men da vi er et forlag, falder vi automatisk ind under branchekoden "Den grafiske Branche" - selvom vi hverken har trykkeri eller noget, der ligner - med dertil måske hørende farlige væsker, lugtgener eller lignende. Og den kategorisering kan man ikke fravige, og derfor skal vi være tilmeldt BST !
Nå, at vi ikke var tilmeldt BST gav derfor et stort minus. Samtidig var der graverende fejl på de 2 arbejdspladser (min tæller ikke med i den her forbindelse) - på den ene var der et lille lysindfald fra et vindue oppe i venstre hjørne af computerskærmen og tastaturet var anbragt i en tastaturskuffe, så det ikke kunne flyttes tilstrækkeligt frem og tilbage. På den anden arbejdsplads, fandt den tilsynsførende op til hele 5 lyspletter på skærmen (som vi ikke selv havde bemærket) - og ikke nok med det, begge skærme var anbragt 2-3 cm for højt (det var god latin for år tilbage).
Uhadada - det var virkelig slemt, - der findes tre niveauer for virksomheder: Niveau-1, 2 og 3 - hvor 3 er det laveste/dårligste. Og hvor mon vi blev placeret - jamen helt i bund, simpelt hen. Og der bliver vi stående, indtil de en gang kommer og konstaterer, at vi har fået rettet op på de formastelige forhold.
For god ordens skyld skal det lige tilføjes, at vi på forhånd havde udskrevet og udfyldt en tjekliste fra AT's hjemmeside - det trak dog opad i karakterbogen.
Ha' det godt til vi ses igen.
-----