Overtrædelse af kørselsreglerne accepteres ikke
- Den påståede fusk med hastighedsbegrænserne i danske busser og lastbiler er ikke noget udbredt problem i det danske transporterhverv. Antallet af den slags ulovligheder kan højst tælles i promiller, siger DTL-direktør Michael Svane, som generelt gør opmærksom på, at overholdelse af landevejenes regler er alles ansvar - og nu vil Færdselsstyrelsen indføre en ny stikprøvekontrol
Snyd med hastighedbegrænsere er ensbetydende med en ubetinget frakendelse af kørekortet. Det ved både chauffører og vognmænd. Og alvoren bekræftes af en helt ny dom fra retten i Hjørring, som har idømt en lastbilchauffør 14 dages betinget fængsel for at have anvendt en såkaldt Anders And-skive. For at omgå køre- og hviletidsbestemmelserne havde chaufføren under kørsel på den nordjyske motorvej skrevet en kollegas navn på køreskiven. Men det blev hurtigt opdaget.
- Derfor kan jeg ikke genkende politiets påstand om, at de ved vejkontroller jævnligt møder busser og lastbiler, der har ændret hastighedsbegrænseren, siger Michael Svane, som undrer sig over, at Staten Bilinspektion ikke tjekker hastighedsbegrænserne, når de tunge køretøjer er til syn.
Køre- hviletid tages alvorligtBranchen har længe arbejdet systematisk for at komme overtrædelser af de gældende bestemmelser til liv - hvadenten det gælder hastighedsbegrænsere, overlæs, lastbiler med fejl og ikke mindst køre- hviletidsbestemmelserne.
- Der er ingen fornuftigt undskyldning for ikke at overholde de gældende køre- og hviletidsbestemmelser. lyder det fra DTL som sammen med ITD og FDL med råd, vejledning og uddannelse har givet virksomhederne alle muligheder for at forstå og anvende de ikke altid lige nemme bestemmelser.
Tilsyneladende har nok så god vejledning og uddannelse ikke været tilstrækkeligt i alle tilfælde. En målrettet kontrol er lige så nødvendig. Derfor kan erhvervet kun opfordre til, at myndighederne optrapper kontrolindsatsen, og at der slås hårdt ned på synderne.
- De transportvirksomheder, der konsekvent og systematisk overtræder køre- og hviletidsbestemmelserne, skal omgående fratages deres køretilladelser. Med den nuværende praksis kan det tage år og dag at inddrage en tilladelse, og det er i hvert fald ikke befordrende i bestræbelserne på at komme ulovlighederne til livs, siger Michael Svane.
Ny type vognmandskontrolSom noget nyt iværksætter Færdselsstyrelsen i 2004 en målrettet stikprøvekontrol i udvalgte bus- og vognmandsvirksomheder. Formålet med kontrollen er at sikre, at virksomhederne opfylder betingelserne i lovgivningen for at have en vognmandstilladelse. I første kvartal kontrolleres, om virksomhederne har gæld til det offentlige. Kontrollerne vil blive foretaget i Vestsjællands Amt. I andet kvartal kontrolleres, om kravet til egenkapital er opfyldt, i tredje kvartal om det er den reelle leder, der tegner virksomheden og ikke en stråmand, og i fjerde kvartal om virksomheden har overtrådt vejtransportlovgivningen.
- Med stikprøvekontrollerne opfylder Færdsstyrelsen et længe næret ønske fra transporterhvervet om, at myndighederne aktivt påtager sig en kontrolopgave over for virksomhederne. Det er væsentligt at slå hårdt ned på de virksomheder, der forsøger at snyde på vægten og dermed påfører de seriøse virksomheder en urimelig konkurrence, siger Michael Svane efter længere tids drøftelser mellem Færdselsstyrelsen og bl.a. DTL.
Alles ansvarI øvrigt mener DTL, at tidsjageriet i transporten vil først effektivt kunne stoppes den dag, hvor alle led i transportkæden får et ansvar lagt på deres skuldre. Den udvikling ses i i en række andre lande, hvor der er indført regler om det såkaldte medvirkenansvar.
-----