23948sdkhjf

Nu tør det

Og der blev grønt.

Klimaet viste sig dog særdeles omskifteligt, istiden forsvandt ikke fra den ene dag til den anden, og beboerne måtte lære at tilpasse sig de skiftende forhold eller gå til. Det blev programmeret ind i generne, og vi har det i os endnu.

Man må flytte sig, hvis livsvilkårene ændrer sig ? flytte fysisk eller mentalt.

Det har vi mestret på vore breddegrader siden stenalderen. Vi gik på jagt, og senere fik vi det bedste ud af den frodighed, som jorden rummede, vi begyndte at handle med hinanden og med fremmede stammer ? og vi begyndte at transportere.

Siden har vi forstået at udnytte både vores ressourcer hvad enten de skulle jages op, dyrkes eller hentes udefra. Vi har fået det flade råstof-lette land til at være både et skatkammer og en platform.

Selv om klimaforskerne på skift truer med en ny istid og en global opvarmning, så befinder vi os temperaturmæssigt i et fornuftigt leje, men omkring os er tingene ved at ændre sig. Erhvervsklimaet i vores omgivelser rør på sig. Vi står overfor begyndelsen til en ny optøning af mange af de faste rammer. Selv om meget af Europa for tiden har iført sig en en slags økonomisk spændetrøje, så knager det i båndene. Og ?Ny-Europa? tripper for at komme i gang samtidig med at globaliseringen banker på ? her og der og allevegne.

Og vores geografi er en gave. Hvad vi ikke har i jorden har vi på overfladen og i hovedet.

Vi ligger lunt ved indgangen til Østersøen med nærkontakt til kraftcentre som Øresundsregionen og Nordtyskland. Vi har chancen for at blive en vigtig drejeskive for transporten i hele nær-området samtidig med, at vi har resten af verden som eksportmarked, hvadenten det er industrivarer eller service vi sælger.

Danske modeskabere har succes internationalt, men vi behøver ikke selv sy alt tøjet. Dansk film vækker kæmpe interesse ude omkring, dansk musik er også en eksportvare, selv om vi ikke behøver at presse alle cd?erne selv. Vores ingeniørkunst er efterspurgt verden over, selv om vi ikke selv leverer betonen til byggerierne, dansk design er et varemærke og dansk transport er efterspurgt både for sin kvalitetet og sin veldesignede effektivitet. Men den behøver ikke 100 procent udgå her fra landet. Transporten er nemlig også en eksportvare.

Vi har brug for gode hoveder, som kan udtænke og designe logistik og transport, så vi tilbyder et ekstra plus ud over at flytte gods. Og vi har brug for vidende og handlekraftige folk, som kan få tingene til at ske i praksis. Vi har brug for et udsyn, som gør, at vi ikke ryster når de internationale muligheder buldrer frem ? eller skal skabes. Det skal gerne ske på basis af en brugbar viden, som vi selv skaffer os ud fra specielt vore forudsætninger og muligheder. Transportforskerne skal ikke give os facitlister, for ligeså lidt som regeringen og embedsmænd ved de konkret, hvad virkeligheden byder på fremover. Men de kan stille nogle stærke valgmuligheder op. Så vi alle er parat, når det for alvor går løs.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11