23948sdkhjf

Unge i speditørens spind

De små ungdomsårgange har for længst tvunget dansk erhvervsliv ud i utraditionelle hvervekampagner. Det gælder også i transportbranchen.

Padborg Speditørforening startede sidste år en aktiv hvervekampagne på de sønderjyske handelsskoler og de postitive erfaringer fra sidste år betyder, at kampagnen bliver gentaget i år.

- Vores medlemsvirksomheder har aldrig savnet ansøgere til de elevstillinger, der er blevet slået op. Men vi vil gerne have fat i de bedst kvalificerede og når nu store danske virksomheder som Dansk Supermarked kører store annoncekampagner og tv-reklamer for at rekruttere nye medarbejdere, så kan vi ikke sidde med hænderne i skødet, fortæller formanden for Padborg Speditørforening, Gert Nicolaisen, adm. direktør i Otto Ohl Spedition A/S.

Speditionserhvervet kan næppe betegnes som en stærkt profileret branche på karrieremarkedet.

- Hvis du spørger unge gymnasie- eller handelsskoleelever, hvad en speditør laver, så har de fleste kun en særdeles vag og ofte fejlagtig forestilling om, hvad spedition og logistik går ud på. Det vil vi lave om på og derfor tager vi ud og besøger afgangsklasserne på handelsskolerne i området for at fortælle, hvad det er vi beskæftiger os med, og at erhvervet er en vigtig del af samfundet. Et industriprodukt bliver først noget værd, når det står ude i butikken, fortæller Gert Nicolaisen og fortsætter entusiastisk:

- Spedition og logistik er et område, der er i konstant vækst, fordi samhandlen og udvekslingen af varer stiger. Samtidig outsourcer industrien en stadigt større del af logistikken til underleverandører, så der er behov for velkvalificerede medarbejdere i speditionsbranchen.


Mærk stemningen

Hvervekampagnen stopper ikke her. I januar inviteredes interesserede elever fra afgangsklasserne ud i Padborg Speditørforenings medlemsvirksomheder til et heldags besøg. Et tilbud som godt 40 tog imod i år og de blev fordelt på 22 speditionsvirksomheder i og omkring Padborg.

- Vi fordeler dem med et par stykker på hver virksomhed, hvor de får lov til at følge en speditørelev i seks timer. De skal have lov til at mærke stemningen, telefoner der kimer, samtaler på flere forskellige sprog, medarbejdere som er stressede eller forvirrede. De skal se hvordan det hele dirrer, så de kan få en fornemmelse for om det er noget for dem, siger Gert Nicolaisen

Sidste år endte 10 af de besøgende handelsskoleelever med at skrive under på en kontrakt, da dagen var omme. Resultatet af årets hvervekampagne er endnu ikke opgjort.

- Det kræver både sproglige og erhvervsfaglige kvalifikationer, men så sandelig også et specielt gemyt at kunne trives i en speditionsvirksomhed, hvor stressfaktoren er høj, og man skal kunne holde mange bolde i luften på en gang. Derfor er det oplagt at give mulige ansøgere en forsmag på den hektiske og spændende hverdag, som faget byder på, siger Gert Nicolaisen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109