Århus Havn ønsker transport-partnerskaber
Op imod 200.000 TEU eller ca. 30 procent af den samlede containertransport til og fra Danmark passerer grænsen med bil eller bane.
Det er en af konklusionerne i en rapport, som Shortsea Promotion har udarbejdet i samarbejde med Institut for Transportstudier i Padborg og som har vakt interesse i Århus Havn.
Rapporten er udarbejdet med henblik på at finde løsninger, der kan medvirke til en nødvendig aflastning af de overfyldte vejsystemer i Nord- og Centraleuropa og i øvrigt bidrage til et renere miljø, fremhæver Henrik M. Jensen, der er souschef i Århus Havn.
- Hvis vi antager, at bare halvdelen af den nævnte godsmængde sejlede hele vejen til eller fra danske havne - dvs. 100.000 TEU mere end i dag - ville rederierne have et godt grundlag for at øge frekvensen, og havnene ville få mulighed for at udnytte et eksisterende produktionsapparat endnu bedre, påpeger han og tilføjer:
- For kunderne - og for forbrugerne - vil det alt andet lige betyde lavere priser, idet de samlede omkostninger til transport dermed ville falde. Og for vore eksporterhverv vil det betyde øget konkurrencedygtighed.
- Vi vil derfor opfordre alle parter til at sætte sig sammen og skitsere en "partnerskabsaftale", som sikrer, at transportkøberne opnår lavere omostninger pr. transporteret enhed. Århus havn deltager gerne. Og det forestiller vi os også, at andre aktører på havnen vil gøre, lyder det fra Henrik M. Jensen.
-----