23948sdkhjf

Stærk containervækst får Hamborg Havn til at udvide

I 2003 oplevede Hamborg Havn således ticifrede væksttal i containerhåndteringen for fjerde kvartals vedkommende. Og ser man lidt tilbage, så er der tale om en stigning på over 50 procent siden uddybningen af Elben i 1999. Den gamle prognose for 2010 blev nået allerede i 1997, så nu er overvejelsen for havnen og bystyret: skal man søge at tilfredsstille den forventede stigning i efterspørgslen ved at udvide til det niveau, der ligger i tallene her og nu ? eller skal man gå et skridt længere og udvide så der er plads til både de nuværende kunders udvidelser og til nye vækstkunder.

Havnens analyse peger på, at den ekstraordinære vækst, som oversteg den almindelige vækst i det nordvestlige Europa, var begrundet i både en dynamisk økonomisk udvikling i den nationale økonomi, som er koblet til Hamborg havn og så den økonomisk og geografisk fordelagtige placering af Hamborg.

Den aktuelle fremtidsprognose for container-handling fra 2003 rummer forventninger om en fortsat efterspørgsel på vækst over gennemsnittet i Hamborg - (ISL venter 5.8% - 6.8% p.a.), og udfordringen ligger i at klare efterspørgslen også infrastrukturmæssigt. Det var nemlig kun muligt at udmønte stigningen i efterspørgsel i regulære vækstrater, fordi man allerede i forvejen ? i 90?erne - havde taget hul på den kapacitets-udvidelse, som ellers skulle kunne have klaret presset frem til 2010. Den uventet høje vækst blev klaret ved at mobilisere og udnytte reserve-kapaciteten ? og i dag kan man se, at den nuværende reservekapacitet vil være udnyttet 3-4 år før planlagt.


Offensivt eller defensivt

Så skal havn og by satse på offensivt at gå ind i den positive markeds-udvikling også på mellemlang sigt? Hvis ikke man går i gang med en kapacitetsudvidelse, kommer man til at bruge kapaciteten defensivt ? således at man kører så længe man kan for at holde et stabilt status quo ? det vil bevare mange af kunderne og sikre deres udvidelsesbehov, men samtidig få andre til at glide væk og det vil ramme hele den maritime sektor i Hamborg.

Derfor har perspektivtet været at tage hurtige udvidelses skridt for at sikre sig på mellemlangt sigt. Og det har man besluttet sig for. Det kan ske inden for rammerne af det såkaldte ?Special Port Expansion Programme? ? og her er man langt fremme med analysearbejdet.

Stor satsning

Special Port Expansion Programme som vil koste næste 190 mio. euro består primært af de følgende tiltag: Udvidelse af kapaciteten i containerhåndteringen gennem fem ekstra kajer til store skibe og en feeder-kaj samt udvidelse af transport-infrastrukturer både på vandsiden, på vej og på bane. Dertil kommer arealudvikling til nye logistik virksomheder.

Det vil give en relativt hurtig tilpasning af kapaciteten, men med i billedet hører også en udbygning af Elben, fornyelse af den midterste frihavn og Hafenquerspange ? mål som dog søges nået via særlig finansieringstiltag.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063