Vi er på plads!
Vi nyder fordelen ved at have vores hovedkontor i USA, og naturligvis er vi også langt fremme i samarbejdet med de organer, der tilrettelægger nye lovtiltag som dette. Derfor kan vi melde, at vi faktisk allerede er på plads og kan levere alle de data, som de amerikanske toldmyndigheder nu vil kræve, siger Erik Andersen, BAX Global i Danmark.
Det handler som bekendt om, at USA nu vil kræve, at indkommende fly kan overføre lister med alle house og mater Waybills senest fire timer før flyets ankomst på amerikansk jord. Honorerer flyet eller rettere luftfartsselskabet ikke dette krav, bliver der iværksat en række sanktioner, der rækker helt til nægtelse af losning af fragt, eller endog konfiskation.
- Vore IT-systemer gør det allerede i dag muligt at indsende data på vore forsendelser til det amerikanske toldvæsen, endnu før forsendelserne forlader vore egne terminaler. Vi vil nemlig ikke risikere, at vore forsendelser bliver parkeret ét eller andet sted i afventen på det grønne lys, således at vi mister overblikket og kontrollen med dem. Og til dem, der frygter, at den øgede rapportering bliver et problem, kan jeg sige, at der kun går ca. en til halvanden time fra vi overfører vore data, til vi får OK tilbage fra USA. Så systemet fungerer virkelig prima derovre ? og det er så bare op til os at rette ind. Når først systemerne er på plads, vil de nye krav ikke betyde vanskeligheder eller forsinkelser, siger Erik Andersen.
- Det er klart, at de nye krav også betyder ekstra opgaver både for luftfartsselskaber, speditører og afskibere. Alle data skal være pinligt korrekte, og alle deadlines skal holdes. Derfor har vi gjort meget ud af at oplære vore egne folk, ligesom vi bruger megen tid på at kommunikere de nye procedurer og krav ud til vore kunder. Ingen er glad for ekstra opgaver og ekstra omkostninger, som der uundgåeligt følger med. Men mine erfaringer siger, at ni ud af ti kunder til fulde forstår problemerne og er indstillet på at løse de nye opgaver i en konstruktiv ånd. Alle ved jo, at security er en uafviselig nødvendighed i verden i dag ? og vi må alle yde vores..
Det nye BAX er på plads?
På den danske scene melder Erik Andersen, at den nye organisation nu er på plads med blandt andre udnævnelsen af Rene Rasmussen som salgschef.
- Vi har, indrømmet, været for produktorienterede i 2003, og for lidt kundeorienterede. Vores nye struktur tager direkte sigte på at vende dette, så vi nu i 2004 sætter alt ind på at lytte til vore kunder og analysere deres situation frem for at fumle med produktkataloget. Vores hovedopgave bliver at gå ud til kunden, analysere hans situation og finde de områder, hvor vi har noget at tilføre ham. Har vi det, skal vi sælge. Har vi det ikke, skal vi konstatere dette og bakke ud.
- Til gengæld har vi nu den holdning, at alle er sælgere i en vis forstand. ?Selling machine? kalder vi det nye koncept, og det lægger netop vægt på denne pointe. Processen for omstilling har været krævende, og vi har måttet sige farvel til nogle af vore tidligere medarbejdere. Nu er vi tunet til 2004! Siger Erik Andersen
-----