23948sdkhjf

AKOS logistik-fremstød i Kuwait

Nogle har det, andre har det ikke. De fleste vil gerne ha? det, og når virksomheder søger nye medarbejdere er det et af de absolut vigtigste kriterier for, om en ansøger overhovedet kan komme på tale. Her går den ansvarlige tæt på offeret og spørger direkte ind til benet. Er ansøgeren i besiddelse af initiativ, eller ej? Kan vi bruge medarbejderen, eller ej? I dag er initiativrigdom en forudsætning for virksomhedens konkurrencekraft, vækst og udvikling.

Det skorter ikke på initiativrigdom hos AKOS A/S, Thyregod, hvis ejer og leder, Henrik Pedersen mandag den 19. januar tog opstilling på Dansk Industris Messeareal i Kuwait, hvortil var indbudt en række lande, der skulle deltage i tilbudsgivningen omkring genopbygningen af det krigshærgede Irak.

- Det er en utroligt stor logistikopgave, der skal løses i Irak, siger Henrik Pedersen fra den danske fællesstand på Kuwait International Fairs Ground i Mishref, Kuwait. ? Der er udstillere fra 45 lande og mere end 1.100 virksomheder repræsenteret her på messen, der dækker omkring 34,000 kvadratmeter. Der er brug for mange varer og tjenesteydelser for at få landet til at fungere, og alt er udsolgt på messen.


Vigtige kontakter

Hvad AKOS A/S regner med at omsætte som direkte følge af messedeltagelsen vil de ikke fortælle. - Vi har ikke sat tal på vore forventninger, men vi håber at få etableret en række vigtige kontakter både med de irakiske og amerikanske beslutningstagere og til købere fra de omkringliggende lande. Vi satser stenhårdt på store gaffeltrucks, som skal bruges til at håndtere de varer, der kommer til Irak med skib eller lastbil, det vil sige trucks med en løfteevne på mellem 10 og 55 tons. De er velegnet til containere og til stålkonstruktioner til for eksempel olieindustrien. Derudover har vi i Danmark udviklet et specielt produkt, der er blevet til på basis af de erfaringer, vi har indhentet i den danske vindmølleindustri. Den kan løfte olierør med en vægt op til 50 tons.

- Irakerne køber nok i første række brugte gaffeltrucks, der koster et sted mellem 300.000 op til omkring 2 millioner kroner. Og vi regner med at få del i nogle af de ordrer. Vi har ganske vist nogle konkurrenter på messen, blandt andet fra Korea og Japan, men det er mest de små gaffeltrucks, de markedsfører, - og det er ikke den størrelse, vi satser på.

Selvom det er Messens første dag, har interessen været stor. - Foreløbigt går det over forventning, bekræfter Henrik Pedersen. Alene i dag, på selve åbningsdagen, har vi haft stort besøg på standen. Der er levende interesse for vore produkter, både fra irakisk side og fra lande som Saudi Arabien, Jordan og Kuwait. Det meste foregår på engelsk, og både jeg og min eksportchef, Palle Zülau, som er med, taler sproget. Og så nyder vi varmen, - her er 25 grader i dag, slutter Henrik Pedersen, der bliver i Mishref ugen ud.

Rebuild Iraq 2004 har Hans Kongelige Højhed, premierministeren i Kuwait Sheikh Sabah Al-Ahmed Al-Jaber Al-Sabah som protektor.

De 23 største officielle, internationale delegationer har bygget messepavilloner. Det drejer sig om Østrig, Belgien, Bulgarien, Canada, Den Tjekkiske Republik, Danmark, Tyskland, Ungarn, Indien, Italien, Korea, Makedonien, Malaysia, Pakistan, Rumænien, Serbien og Montenegro, Spanien, Sverige, Schweiz, Thailand, Tyrkiet og England Herudover deltager Frankrig, Rusland, Hong Kong, USA, Cypern, Grækenland, Litauen og Holland. I spidsen for den regionale deltagelse i genopbygningsopgaven står Saudi Arabien, Emiraterne, Libanon, Syrien, Irak og Egypten.

Messen åbnede den 19. januar.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079