Volvo Lastvogne på klar førsteplads
Den netop offentliggjorte registreringsstatistik for lastvognsmarkedet i Danmark viser, at Volvo for andet år i træk er markedsleder og rykker yderligere fra nærmeste konkurrenter.
Tallene fortæller, at Volvo er nu markedsleder i alle kategorier over 10 tons og samlet sidder på 32,9 procent af det danske lastvognsmarked.
- Kvalitet i højsædet samt viljen og evnerne til at skabe den bedste service hos forhandlernettet har været en stor medvirkende årsag til, at vi nu rykker yderligere fra vores nærmeste konkurrenter, siger adm. direktør Carsten Abel fra Volvo Lastvogne Danmark A/S.
I Danmark er Volvo med en samlet fremgang på 14,6 procent nu for andet år i træk størst på lastvogne. Alene på segmentet mellem 10 og 16 tons er Volvo gået fra en markedsandel i 2002 på 19,6 pct. til i 2003 at sidde på 35,1 pct. af markedet.
Tallene fra registreringsstatistikken januar-december 2003 viser således en fremgang for Volvo lastbiler på 14,8 pct. i forhold til året før ? svarende til en fremgang i stk. på 164 køretøjer over 10 tons. I alt blev der registreret 1286 lastbiler.
Nummer to i denne statistik er Scania, som traditionelt har konkurreret med Volvo om førstepladsen herhjemme. Scania har 25,9 pct. af markedet over 10 tons efter en fremgang fra 2002 på 4,6 pct. MAN er på tredjepladsen med 15,4 pct. af markedet (et minus på 8,2 pct.), mens Mercedes ligger nr. 4 med 10,2 pct. af markedet (en fremgang på 7,0 pct.). På de øvrige pladser følger DAF med 7,3 pct af markedet, Iveco med 5,2 pct. og Renault med 3,5 pct. af markedet. DAF har haft fremgang i 2003 i forhold til 2002, mens der er tale om tilbagegang for Iveco og Renault.
En enkelt sted står der dog ikke Volvo øverst i statistikken. I kategorien 7.001-10.000 kg totalvægt topper Mercedes efterfulgt af Iveco, Mitsubishi og MAN.
I kategorien 10.001-16.000 kg totalvægt er placeringerne på de første pladser Volvo, MAN og Iveco.
-----