Volvo Logistics og CAT i nyt samarbejde
Egentlig er de i bund og grund konkurrenter. Men hvorfor ikke udnytte de stærke sider og få fordel af den mængde viden og erfaring, der er oparbejdet i årenes løb? Hvorfor ikke satse på den know-how, der allerede er tilstede og derved frigøre ressourcer til at penetrere nye markeder, udvikle nye, konkurrencedygtige transportprodukter eller forbedre servicen overfor kunderne?
Det må være de tanker, der har grebet Volvo-cheferne, da Volvo Logistics per 1. november 2003 overtog hovedansvaret for distribution og logistik af Renault lastbiler i Europa fra CAT, der indtil for to år siden var ejet af Renault fabrikkerne, og dermed havde været det oplagte valg af samarbejdspartner. Og det må være på den baggrund, den lodrette ordre er givet.
Mats Röstlund, Volvo Logistics Europe, Key Account Manager og hovedansvarlig for, at Projekt Samarbejde bliver en succes, siger selv, at det er en god historie:
? Det usædvanlige var, at vi fik til opgave at få et samarbejde op at stå, som ville resultere i, at både Volvo Logistics og CAT blev vindere. Det normale ville ellers have været, at vi som konkurrenter ville bekrige hinanden på alle fronter og bruge alt for mange ressourcer på at slå hinanden af banen.
- Nu er det besluttet, at sådan skal det ikke være. Vi skal samarbejde og udnytte de stærke sider vi har, til gavn for vore kunder over hele verden, - og vi skal udvikle os, forbedre vores service og skabe grobund for vækst andre steder i verden, siger han.
Med fælles succes som en selvlysende, rød overskrift underskrev de gamle konkurrenter derfor en samarbejdsaftale, der konkret går ud på, at CAT yder agentservice til Volvo Logistics ved Renaults lastbilfabrikker i Bourg-en-Bresse og Blainville i Frankrig samt i Villaverde i Spanien, steder hvor Volvo Logistics notorisk er lidt tynd i skalpen.
En forudsætning for at samarbejdet kan komme til at køre efter strømlinede, svenske principper er, at informationssystemerne fungerer sammen langt ud i de yderste led. Derfor er der installeret et nyt overordnet it-system, der sikrer, at CAT, Volvo Logistics og Renault kan tale sammen elektronisk. Samtidig er det lykkedes at indføre nye arbejdsprocesser og transportløsninger.
Det skete 24. november 2003. CAT har påtaget sig at modtage, inspicere og forberede levering af omkring 50.000 enheder, - og til gengæld har Volvo Logistics givet CAT kontrakt på transport af omkring 30.000 lastbiler til Spanien, Frankrig og Italien.
Logistiksystemer på verdensplan
- Vi har omkring tunge lastbiler indgået en strategisk alliance med CAT som er unik inden for autologistikken, siger Mats Röstlund.
? Kontrakten med Renault Trucks og CAT repræsenterer en ny fremtid for Volvo Logistics og er med til at forfremme os til en af Europas største LLP-virksomheder (Lead Logistics Provider) på det europæiske marked. Kontrakten repræsenterer en meget høj værdi for Volvo Logistics, som er kendt for at udvikle, tilbyde og gennemføre omfattende logistiksystemer til automobilindustrien på verdensplan. Vi er repræsenteret i hele Europa, Nord- og Sydamerika og Asien, og hovedparten af vore kontorer ligger i tilknytning til Volvos og Fords salgscentre, fremhæver han.
Uafhængig
CAT Vehicle Logistics blev for to år siden solgt af Renault til Albateam og har siden været en uafhængig spiller på markedet. CAT, der ejes af TPG, Wallenius Wilhelmsen Lines og AutoLogics, har som mål at blive Europas største uafhængige lastbil distributør, og den strategiske alliance med Volvo Logistics er et stort skridt i den rigtige retning.
-----