23948sdkhjf

Forud for blokvognsbekendgørelsen - Forvirringen er total

Hans Skat, København, sekretær i DTL?s Kran Blok ERFA Gruppe: - Det undrer mig ikke, at der gisnes om emnet vidt og bredt, for det er, hvad der sker. Og det er et vigtigt emne. I alle former for forhandlinger vil der være faser, hvor papirer ryger frem og tilbage mellem deltagerne med alle mulige former for forslag og idéer, og så kommer diskussionsoplæggene til offentlighedens kendskab på et for tidligt tidspunkt. Hvilket giver risiko for fejlfortolkning. Formålet med at vi er så stor en gruppe relevante deltagere, der arbejder med at revidere og forbedre blokvognsbekendtgørelsen, er jo netop, at alle, der kan have fornuftige forslag og idéer, får mulighed for at bringe dem til torvs. Den seneste modernisering af bestemmelserne fandt sted i 1997, så der er mange emner at tage fat på.

- I gruppen, der har med fornyelsen af bekendtgørelsen at gøre, indgår først og fremmest Færdselsstyrelsen, der så at sige har vetoret. Hvis de beslutter sig til ikke at ville gå én bestemt vej, så er de i deres gode ret til at lukke af for den mulighed helt og holdent. Derudover består gruppen af en række menige medlemmer, nemlig Vejdirektoratet, Kommuner, Amter, Tungvognssektionen, Politiet, Entreprenørforeningen, der også har noget i klemme, og endelig DTL. Alt i alt sidder vi 14 -16 personer omkring forhandlingsbordet, - og det har vi gjort mange gange siden sommeren 2003, siger Hans Skat.


Også på EU-plan

- Vi ved også, at der i øjeblikket foregår tilsvarende forhandlinger på EU-Plan. Så vidt vi lige nu er orienteret, drejer det sig om etablering af fælles standarder for den skiltning, der er nødvendig i forbindelse med særtransporterne. Igennem hele Europa. For det vil jo være ulige meget lettere, hvis de europæiske krav til skiltningen var ens, så man ikke skulle ud og sætte nye skilte på, så snart man krydsede en landegrænse. Men som bekendt arbejder EU langsomt, og vi vil gerne have den reviderede udgave af den danske bekendtgørelse om særtransporter på plads hurtigt, så vi håber ? og satser på ? at vi har den klar til sommerferien i år.

Frank Segall, Esbjerg, formand for DTL?s Kran Blok ERFA Gruppe er enig. ? Mig bekendt er der ikke kommet noget frem, der kan dokumentere, at der bliver tale om ensidigt større omkostninger til ledsagebiler, som det har været omtalt i pressen. Vi er endnu på forhandlingsstadiet, og i princippet er alt naturligvis muligt. Således er det også principielt muligt, at der kan blive tale om en fordyrelse af enkelte processer omkring særtransporterne, men den ekstra omkostning vil man i givet fald forsøge at opveje ved at gennemføre en forenkling af andre regler, siger han og tilføjer:

- Vi har hele tiden haft vort forhandlingsfokus på sikkerhed, praksis og smidighed i administrationen af reglerne og har slet ikke taget pris med som en altafgørende faktor. Herudover er det naturligvis vigtigt, at vi forsøger at skæve til, hvad EU har gang i, så de danske regler kommer til at ligge så tæt op ad den europæiske udgave som overhovedet muligt. Det siger sig selv.


Bekendtgørelse for særtransporter

Kært barn har mange navne, og blokvognsbekendtgørelsen kommer i fremtiden til at hedde ?Bekendtgørelsen om Særtransporter?.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078