Skærpet kurs overfor tvivlsomme danske skibe
På trods af Søfartsstyrelsens øgede fokus i 2003 på netop dette problem er det kun lykkedes at få tallet ned på 20 fra 23. Det er ikke nok, fastslår styrelsen
Derfor skærpes kursen nu yderligere overfor de rederier, der gentagne gange indenfor en kort periode får tilbageholdt danske skibe i forbindelse med havnestatskontrol.
Den skærpede kurs involverer en bred vifte af aktiviteter som bl.a.:
Kontrolsyn udført af Søfartsstyrelsen af det pågældende skib ?for reders regning?, ekstraordinære syn udført af skibets klassifikationsselskab, ekstraordinære audits af rederiets sikkerhedsstyringssystem (ISM) med efterfølgende vurdering af vilkårene for, hvorvidt rederiet kan bibeholde sit ISM-certifikat (?Document Of Compliance?) og endelig vurdering af, om de konstaterede fejl og mangler på det konkrete skib er af en sådan karakter, at sagen overgives til politiet med henblik på en eventuel tiltale rejsning.
Styrelsen har allerede iværksat den skærpede kurs overfor et rederi, der i december måned endnu engang fik et af sine skibe tilbageholdt af Søfartsmyndighederne i en europæisk havn. Skibet havde last på kølen og stod for at skulle gennemføre en længere sørejse.
De fejl og mangler, som blev konstateret på det pågældende skib, foranledigede, at Søfartsstyrelsen inddrog skibets fartshjemmel, og først efter at det ved et kontrolsyn, udført af to af styrelsens skibsinspektører for reders regning, samt syn udført af inspektører fra det af skibet anvendte klassifikationsskab, fik skibet i begyndelsen af januar måned tilladelse til at fortsætte sin rejse, men styrelsen overvejer en eventuel politianmeldelse.
Vicedirektør i Søfartsstyrelsen Hans Christensen opfordrer rederierne og deres organisationer (rederiforeningerne) til at have fokus på sikkerheden og sundheden om bord i skibe, og - hvor dette er påkrævet - at opprioritere indsatsen for sikkerheden.
-----