ADP: Stadig flere varer i containere og trailere
Associated Danish Ports A/S fik i 2003 en godsomsætningen på 17.2 mio. tons mod 17.1 mio. tons i 2002. Hermed indtog Associated Danish Ports A/S også i 2003 positionen som Danmarks største havnesystem, lyder det fra ADP, som tilskriver væksten et fokus på godsområder med øget aktivitet.
- Bag Associated Danish Ports A/S? fremgang skjuler sig en række markante udviklingstendenser. Tydeligst er væksten inden for de godstyper: tør bulk, containertrafik og stykgods, som Associated Danish Ports A/S og shippingvirksomhederne har bedst mulighed for at påvirke gennem kontinuerlige forbedringer og en målrettet salgsindsats, fremhæver selskabet.
Inden for tør bulk, som dækker en bred vifte af landbrugsprodukter og byggematerialer, er fremgangen på 10 procent Den samlede omsætning inden for dette forretningsområde nåede i 2003 1.7 mio. tons.
Tendensen er, at stadig flere varer transporteres i containere og trailere ? både færdigvarer og halvfabrikata
- Den stigende anvendelse af disse transportformer er et udtryk for den omfattende globalisering af produktionen. Derfor er der fra Associated Danish Ports? side tale om et målrettet og strategisk indsatsområde. I 2003 nåede væksten op på 15% inden for dette markedsområde, lyder det fra ADP, som også noterer fremgang inden for stykgods.
Det er primært stål og træ. Her ligger væksten på 7 procent.
Desuden er en stor del af Associated Danish Ports A/S? godsomsætning flydende produkter med råolien fra Nordsøen som et vigtigt element. Nordsø-olien udviste en tilbagegang på godt 0.2 mio. tons.
Klar til ny aktivitet
Godsomsætningen i Fredericia nåede 16.6 mio. tons, hvilket totalt set er på linje med foregående år. I Nyborg nåede godsomsætningen 0.6 mio. tons, hvilket repræsenterer en vækst på procent i forhold til foregående år.
Hele år 2003 har været præget af forberedelserne med at skabe nye rammer for den fremtidige vækst. I Fredericia er der etableret nye pakhuse til løsvarer, og gamle bygninger er fjernet fra Vesthavnen for at give plads til nye stykgodsaktiviteter. Desuden er trafikforholdene i Fredericia ved at blive optimeret. Middelfart Trafikhavn blev indviet i december med deltagelse af kunder og samarbejdspartnere, og i Nyborg blev infrastrukturen forbedret for at skabe bedre sammenhæng mellem de enkelte havneafsnit, oplyser Associated Danish Ports A/S, som ejer og driver havnene i Fredericia, Nyborg og Middelfart.
-----