23948sdkhjf

Man bygger andet end Maserati i Modena

Modena er byen, der næsten pr. automatik bliver identificeret med de sportslige og meget dyre Maserati personbiler, som bygges der.

Et besøg hos den lokale Maserati-forhandler, som også forhandler Ferrari, viste da også, at der bliver solgt mange eksemplarer af de dyre biler i dette område.

Den eneste outsider, man havde i den eksklusive bilforretning, var en ikke meget brugt Porsche.

Men der bygges meget andet i Modena.

Blandt andet bygges også lastvognskranerne PM, der er markedsleder på markedet for lastvognskraner i Italien - og mellem de fem største producenter i verden.

Autogru PM, som kranfabrikken hedder, blev som en af de første kranproducenter etableret i 1959, da man startede en produktion med kraner, der kunne løfte den dengang enorme vægt af to ton.

Autogru betyder i øvrigt autokran, mens PM frit oversat står for præcisions mekanik.

PMs kranprogram dækker fra 2 tm og op til 75 tonmeter, der p.t. er den største version.


Endnu større på vej

Der er dog nye og kraftigere modeller på vej, og man forventer således allerede på Bauma 2004 at kunne præsentere en ny serie 72 tonmeter og en ny 80 tonmeter kran. Inden for det næste års tid forventer man at lancere endnu større modeller, så man kommer omkring eller måske over de 100 tonmeter.

PM ønkser, at kranerne skal være vel-gennemprøvede, og man kaster ikke blot nye modeller på markedet.

Produktmæssigt kan man bedst sammenligne PM med HMFs kranprogram, der endnu ikke har passeret de 75 tonmeter.

PM producerede i 2002 3600 kraner, og kranerne markedsføres i 35 kranserier, som findes i mere end 300 varianter.

Af den samlede produktion går mere end 60 pct. til eksport i over 35 forskellige lande hele kloden rundt. Eksempelvis har der i 2002 været en afsætning på 30 stk. 75 tonmeter PM kraner i Hongkong, der betragtes som et meget vigtigt marked.

Kranerne produceres to forskellige steder i Modena, nemlig på den gamle fabrik inde i selve Modena, hvor alle modeller mellem 2 og 12 tonmeter samles, mens resten produceres på den noget nyere fabrik i et industrikvarter i San Cesario ikke langt fra Modena.

I alt råder fabrikken over 42.000 m2 fabriksareal, hvor 25.000 m2 er indendørs. I koncernen er der i dag 240 medarbejdere.

Teknisk set er kranerne - der alle er af typen knækarmskraner, som kan foldes sammen - højt udviklet og der sker til stadighed nyudvikling.

De sidste nye modeller er henholdsvis 57S og 63S serierne, og i begyndelsen af februar kommer der en opgradering af modellerne. Den markeres ved, at kranerne nu vil være lakeret i en blå farve i stedet for den hidtidige hvide farve. De store kraner, som tidligere udelukkende har haft lænkeled som standardudstyr på knækarmen, vil fremover være forsynet med dobbelt lænkeled. Det vil sige lænkeled på såvel hovedarm som knækarm, hvorved løfteevnen forbedres væsentligt i visse dele af kranens arbejdsområder.

Ved samme lejlighed går man over til en ny og kvalitetsmæssig bedre type elektroniske komponenter.

PM har flere finesser, som f.eks. LC.versionen, der er ed speciel knækarm, som gør det muligt at nå meget tæt ind mod kranens stamme.

Det kan være en stor fordel for kraner, der er monteret foran eller bag et lad, hvor der skal lastes eller losses pallegods. LC tilbydes på alle PMs modeller.

En anden finesse ved PMs kraner er slidpladerne i udskudsarmene, der er monteret med tre skruer, hvilket muliggør en hurtig udskiftning og dermed et mindre kostbart vedligeholdelsesarbejde - et system som PM i øvrigt har patent på.

Mange ejere af lastvognskraner har gennem tiderne fået sig en økonomisk overraskelse, når slidpladerne skulle skiftes. Det problem er bortelimineret ved PMs kraner.

90 procent af PMs produktion er ordre-produktion, og der produceres ofte helt efter kundeønske.


En arm er nok

Blandt de store kunder findes bjærgningsselskaber og de servicefirmaer, der passer de italienske autostradaer.

Til bjærgning af personbiler, producerer PM en retarmskran, hvor der kun er en arm, som til gengæld har flere udskud. Denne type kran er rigelig til at kunne løfte en havareret eller måske ulovlig parkeret personbil væk fra vejbanen og op på ladet af en bjærgningsvogn. For at opnå ekstra lang rækkevidde leveres alle kranerne også efter kundeønske med en ekstra knækarm, ofte benævnt flyjib, ligesom der kan leveres spil og diverse hydrauliske udtag.

Den nye kran-generation, der kommer med den blå farve, vil deuden have olierørene indvendigt i støttebenene, så man ikke har problemer med eventuelle løse slanger.

De nye kraner er udstyret med kontinuerligt drej, og de store modeller har to drejemotorer. Støttebenene vil være konstrueret, så de hydraulisk kan drejes 180 grader op i luften og dermed være væk fra undervognen.

De PM-kraner, der leveres i det nordiske område, er som regel med Danfoss ventiler og Scanreco fjernbetjening.

Under selve produktionsfasen testes alle dele uden undtagelse. Og når kranen er samlet, hvilket foregår i en slags prøvebænk med hydraulik til rådighed for manøvrering af kranen, afprøves hele kranen. Ved begge tests - både afprøvning af enkeltdele og hele kranen - skal de enkelte medarbejdere rapportere, hvad netop de har testet, så man derved har et en form for personligt ansvar over for sit produkt.

Som det står skrevet med stort i hallerne hvor kranerne samles: ?Den næste, der tester kranen, er kunden?, og det er jo ingen usandhed.

Når man sælger kraner er ordene service og eftermarked absolut nøgleord.

Det er jo som bekendt intet større problem at sælge en kran til en kranejer.

Men, når kranen skal serviceres, kommer opgaven ? nemlig at sikre, at man kan få de nødvendige reservedele med det samme. For en dyr kran, der måske sidder på en lige så dyr lastvogn, må ikke holde stille.


Stadig reservedele

Hos PM lagerfører man også reservedele til gamle kran-modeller. Og mangler en kunde i f.eks. Danmark en reservedel, så kan den være leveret inden for 24 timer, hvis den bliver bestilt inden et bestemt tidspunkt om eftermiddagen.

I de første fem måneder af 2002 blev PM Autogru overtaget af en B&S koncernen, der hører til blandt giganterne i Italien.

Siden har der været turbo på udviklingen af kranerne og som en sideudvikling har PM Autogru overtaget liftproducenten Oil & Steel, der producerer mandskabslifte helt ned fra de virkelig små modeller - dem på larvebånd med en bredde på kun ca. 90 cm, der er i stand til at række 18 m opad og bruger enten strøm eller benzin til driften - og så op til kæmpestore mandskabslifte monteret på en mobilkransundervogn med en rækkevidde i nærheden af 90 meter i højden.

PM Autogru er ISO-certificeret efter ISO 9001 og producerer i henhold til DIN 15018 standard og har alle sikkerhedscertifikater fra maskindirektivet 87/392 CE og den nye norm EN12999.

På det danske marked er det Ejner Hessel A/S i Brande der står for import, salg og service af alle PMs produkter.

......................

Tal og forkortelser som kan forstås PM har verdens bedste system til angivelse af krantypen ? et både logisk og fyldestgørende system

Også inden for kraner kan modelbetegnelser være svært gennemskuelige cifre og bogstavkombinationer.

Men PM har formentlig det bedste og mest dækkende ciffersystem til at benævne kranmodellen, så man med det samme er klar over, hvilken model og hvilket udstyr der er tale om.

En PM 75026 J1204 er en PM kran med en løftekapacitet på 75 tonmeter, to knækarme samt seks hydrauliske udskud. J?et står for jib og 12 for jibbens løftekapacitet. 0 står for antallet af kranarme, og 4 er antallet af hydrauliske udskudarme.

LC betegnelsen står for lifting close ? altså den kan løfte tæt på sin egen kranstamme.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063