Vognmændene og strukturforandringen
Endnu er kommunesammenlægninger og amtsnedlæggelser på papirstadiet, men debatten er allerede i fuld gang - og alt tyder på, at struktur-forløbet bliver relativt kortvarigt. Det får også indflydelse på vognmandsbranchen. Vi har set på, hvor branchen påvirkes mest.
Strukturkommissionens formand, Johannes Due, præsenterede fredag den 9. januar 2004 den længe ventede betænkning om Danmarks fremtidige struktur. Intet mindre end seks mulige modeller er kommissionsarbejdet mundet ud i, hvor hver enkelt model i rapporten omhyggeligt er blevet gennemlyst for fordele, fejl og mangler, - og i skrivende stund ser det ud til, at vi ender op med et sammenkog af den brede kommunemodel med mindst tre-seks regioner og kommuner med minimum 30.000 indbyggere og den brede amtsmodel med højest otte amter (regioner) og kommuner med minimum 20.000 personer.
Plusser og minusserFordele og ulemper fordeler sig nogenlunde ligeligt på de to forslag, mens de afgørende kriterier for, hvad der dur vil vise sig, når de enkelte samfundsopgaver placeres. Begge modeller har direkte valgte forretningsenheder til henholdsvis stat, amt (region) og kommune.
..........................Dagrenovationsgruppen: Færre kommuner vil betyde færre regulativer og enklere opgaver
Vognmand John Andersen, Vordingborg, formand for dagrenovationsgruppen under DTL:
- Strukturforandringen får formentligt stor betydning for dagrenovationen i de enkelte kommuner. Det er sådan i dag, at affaldshåndteringen styres ved hjælp af kommunens regulativer. Det vil sige, at hver enkelt kommune har sine egne regulativer, og jo flere kommuner, der er, jo flere regulativer er der også at kende og tage hensyn til. Med færre og større kommuner, vil der være færre regulativer, og dermed vil opgaverne blive forenklet, ja faktisk nemmere at styre.
- Det er den ene side af sagen. Den anden er, at man med rette kan forvente, at større kommuner også vil kræve, at vognmanden, der kører affaldet for kommunen, har større kapacitet og måske flere afdelinger, mere materiel og flere chauffører, han kan disponere over. Affaldshåndteringen vil derfor efter kommunalreformen tiltrække større og større virksomheder, der er i stand til at håndtere større og større affaldsmængder, mens der vil blive færre og færre udbud af opgaver. siger John Andersen, som advarer:
- Den udvikling vil fremme en yderligere koncentration af store virksomheder og frygten for, at de små falder af i svinget, er absolut berettiget.
- Derfor skal mit forslag til de små renovationsvognmænd være, at de hurtigt ser at få skabt nogle fornuftige samarbejdsaftaler, så de qua disse kan dække et større område og større mængder affald, end det der er muligt i dag, siger John Andersen og tilføjer:
- Vi har tidligere talt varmt for sammenlægninger og samarbejdsaftaler, og nu er der endnu en grund til at pege på netværksløsninger, ikke mindst på lokalt plan. Her ser jeg noget, det er nødvendigt at tænke over.
- Hvad angår erhvervsaffaldet er situationen stort set den samme. Her bygger kørselen på kontrakter. De kommunale regulativer på området gælder stadig, og der afrapporteres regelmæssigt til kommunen. Bliver der færre kommuner, bliver der også færre regulativer at overholde, og dermed bliver opgaverne igen lettere, siger han.
- Men samtidig kræves der større og større vognmandsvirksomheder med større og større kapacitet. Og så har vi den samme problematik som på dagrenovationsområdet, slutter John Andersen.
Midtsjællands Vognmandsforening: De små vognmænd er ikke udelukket
Vognmand Frederik Christensen, kredsformand for Midtsjællands Vognmandsforening:
- Vejtjenesten for Storstrøms og Vestsjællands Amt blev udbudt i EU licitation i 2003 med starte sæsonen 2003/2004. Vi fik aftalen i hus, - den er treårig med mulighed for forlængelse i to år. Jeg har påtaget mig ansvaret som hovedentreprenør og samarbejder med andre om løsning af opgaven.
- Vejtjenester foregår i dag i samarbejdsform med en hovedentreprenør og underentreprenører, og jeg tror derfor heller ikke, at kommunalreformen vil forandre billedet, selvom der vil komme større udbudsenheder. Vejdirektoratets krav om, at vognmanden skal kunne indfinde sig på pladsen inden for 30 minutter, skal under alle omstændigheder overholdes. Og derfor vil det til fortsat være muligt for små vognmænd at køre vintertjeneste.
Fyns Amts Vognmandsforening: Færre udbud men øgede kravVognmand Kaj Nielsen, formand for Fyns Amts Vognmandsforening og tidligere formand for DTL:
- Vi må forudsætte, at de store veje, der hører under stat og amt, kører som hidtil også efter reformen. Det er derfor på det kommunale plan, at der kan ske forandringer. I dag er det allerede sådan, at flere kommuner udbyder arbejdet sammen. Når der bliver tale om færre kommuner, betyder det, at der bliver færre udbud med øgede krav til størrelse og fleksibilitet. De krav kan kun de store vognmænd honorere, og derfor mener jeg, den lille vognmand vil få det svært.
Vejle Amts Vognmandsforening: Ny struktur får næppe betydning for vintertjenesterVintertjenester, det vil sige vedligeholdelse af vejnettet på kommunalt plan, er et andet område, der kan blive berørt af kommunalreformen.
Men vognmand Jørgen Egeskov Jensen, formand for Vejle Amts Vognmandsforening og nyvalgt næstformand i DTL siger:
- Så vidt jeg kan se, får den nye struktur ikke den store betydning for de vognmænd, der udfører vintertjenester for de enkelte kommuner. Årsagen er, at det i dag kræves, at de vognmænd, der udfører specielt disse kørsler, skal kunne stille på salt- eller materiel-pladsen inden for 30 minutter, - hvilket jo i sig selv medfører nogle naturlige begrænsninger.
- Jeg tror ikke strukturforandringen vil få afgørende betydning på vintertjenesteområdet, - det bliver vist nærmest status quo, og det vil stadig være mellemstore vognmænd med 6-10 biler, en vis kapacitet og et vist antal chauffører, der kan køre skift og lave turene på en fornuftig måde, der får aftalen.
- Og så skal vi huske på, at vognmænd, der kører vejtjeneste, er nødt til at have et godt lokalkendskab, - de skal kende vejene og deres udformning og vide hvor de værste vejfælder findes. Det kan ikke nytte at sende en vogn ud med sneplov, uden at chaufføren er godt kendt i lokalområdet, siger Jørgen Egeskov.
Kommunernes Landsforening: Snittet ligger ved 1,8 millionSusanne Linhart, erhvervsjuridisk konsulent i TL:
- Tærskelen for EU licitationer ligger i dag ved en kontraktsværdi på 1,8 millioner kroner, og det gælder både for affaldshåndtering og for vejtjeneste. Og det betyder, at de store opgaver, allerede er i udbud, og derfor vil kommunalreformen formentligt ikke få konsekvenser på det område.
DTL: Det lokale erhvervsliv må ikke glemmesMichael Svane, ordførende direktør i Dansk Transport & Logistik (DTL):
- Vi håber på bredt kommuneforlig med opbakning fra Socialdemokraterne, men uanset størrelse og antal af kommuner er det væsentlig at bevare en fornuftig lokal erhvervspolitik som ramme for ikke mindst de mange små og mellemstore virksomheder.
- Et velfungerende samfund vil altid være afhængigt af gode og rimelige forhold for det lokale erhvervsliv. DTL vil specielt sætte fokus på de dele af forliget, der omfatter erhvervsudviklingen på det nye Danmarkskort, infrastrukturen, herunder vejnettet, færdselssikkerheden og affaldsområdet, siger han.
Det er under den livlige mediedebat kommet frem, at politikerne vil give kommunerne en frist på omkring seks måneder til frivilligt at forhandle sig til rette med sin eller sine fremtidige partnere på det kommunale område. På landsplan tales der om år 2006 som endelig deadline for gennemførelse af hele kommunalreformen - måske endda før.
Indtil alle - eller tilstrækkeligt mange - er enige kan vi kun gisne om Danmarks fremtidige udseende på det kommunale niveau, men kommunalreformen kan næppe undgå at få betydning for vognmandserhvervet på det lokale plan.
-----