23948sdkhjf

I hvilket gear starter man en tung lastvogn

Nogen vil måske mene, at det går fint med at sætte i gang i et lidt højere gear end første gear. Det er forkert! Men hvorfor er det forkert?

Nogen vil måske mene, at det går fint med at sætte i gang i et lidt højere gear end første gear. Det er forkert! Men hvorfor er det forkert?



Det er der sikkert en del vognmænd og chauffører, der kunne fundere lidt over.

I gamle dage - for ca. 25 år siden, da jeg selv kørte lastvogn - startede vi ofte i et højt gear, eksempelvis fjerde gear.

Motorerne var ikke så store dengang, og bagtøjet var til gengæld meget lav gearet.

Nu til dags er motorerne meget kraftigere, og bagtøjsgearingen højere. Og hvad er så rigtigt?

Vi har spurgt en tekniker på området.

Ib Olesen, der er eftermarkedskonsulent hos Renault Trucks Danmark A/S med domicil hos afdelingen i Kolding. Og han siger til Trans Inform:

- I instruktionsbogen på en Renault lastvogn står der i afsnittet om køretøjets anvendelse under punktet gearkasse, at man ved start altid skal sætte vognen i første gear. Og det er der

selvfølgelig en fornuftig grund til.

Næsten 1000 grader

- Hvis vi tager udgangspunkt i en Renault Premium med en 340 hk motor og en vogntogsvægt på 40 ton, så er det sådan, at vognen ved igangsætning på plan grund i første gear udvikler en varme på koblingspladerne på ca. 100 grader.

- Går man blot et trin op, så udvikles der en varme på 160 grader. Går man op i tredje gear kommer koblingspladernes temperatur op på ikke mindre end 960 grader - og så er det jo ikke så underligt, hvis man kan lugte koblingen, siger Ib Olesen, som videre forklarer:

- Forestiller man sig det samme vogntog ved en igangsætning på en stigning på 12 pct., så vil koblingspladerne allerede ved start i første gear have en temperatur på 140 grader. I næste trin stiger temperaturen til 520 grader, og går man yderligere et trin op, ja så når koblingspladerne op 920 grader. Vælger man at gå yderligere et trin op vil koblingspladerne opnå en temperatur på 1380 grader !

Sladrehank

Ib Olesen fortæller til Trans Inform, at moderne lastvogne - naturligvis også Renault - er konstrueret således, at de informationer der er relevante at vide i lastvognens "levetid" kan aflæses på værkstedscomputere på de autoriserede værksteder. Herunder netop også hvilket gear, der er blevet benyttet til at sætte i gang med i hele bilens levetid.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11