Vognmandsfirma i Herning køber ind med sikkerhed
I en tid hvor indkøbere af materiel af og til går i så små sko, at de får leverandørerne til at fjerne ekstra baglygter, tågebaglygter og baklys fra nye trailere, må man tage hatten af for et vognmandsfirma, der vil investere i større trafiksikkerhed ved nyan-skaffelser af lastvogne
Hans Hansen Transport og Spedition ApS i Herning, som drives af formanden for Arbejds-giverforeningen for Transport & Logistik, vognmand Joan Hansen sammen med sin mand Leif Pedersen, har netop fået leveret fire nye toakslede Mercedes Actros trækkere, der er opbyggede som eksportvogne og som alle er udstyret med Mercedes Safetypakke. Leve-randør er autoriseret Mercedes lastvognsforhandler Ejner Hessel A/S.
Safety udstyrspakken kan være med til at øge sikkerheden i trafikken og samtidig give et højere komfortniveau for chaufførerne, når de på de lange ture kører ud af motorvejene døgnet rundt.
Ruller ikke baglænsDe nye vogne er alle af den nye type Actros MPII 1844 på 18 ton totalvægt, der er udstyret med MV4 motoren, der er en sekscylindret v-maskine på 11,946 liter slagvolumen, som har en topydelse på 435 hk/2100 nm.
Transmissionen klares af en Mercedes gearkasse af typen Telligent II.
Af specielt udstyr skal nævnes rullespær, som forhindrer vognen i at rulle tilbage ved igangsætning, samt integralhæk, hvor akkumulatorerne er indbygget i den bagerste del af chassiset.
Som et rigtig godt ekstraudstyr er vognene forsynet med hele Safetypakken. Den indbe-fatter stabilitetskontrol, airbag i førersiden, afstandsmåler, sporassistent og retarder - alt sammen udstyr, der kan være med til at forbedre trafiksikkerheden.
Leif Pedersen, fra Hans Hansen Transport og Spedition ApS, siger til Trans Inform:
- Vi synes jo de nye Mercedes Actros kører godt, og hvis de fire nye biler i deres levetid på et eller andet plan kan være med til at forbedre sikkerheden på vejene, så er pengene til Safetypakken givet godt ud.
En slags radarTempostaten med den integrerede afstandsmåler, der er en form for radar, sikrer at mindsteafstanden til den forankørende altid er mindst 25 meter, hvis chaufføren ellers kø-rer med systemet aktiveret. Selv om systemet ikke er aktiveret viser displayet i informati-onssystemet alligevel afstanden til en forankørende - en virkelig fin detalje. De fire nye Actros trækkere skal benyttes i trafik mellem Danmark og Tyskland, hvor der udelukkende transporteres partigods med presenningstrailere.
-----