23948sdkhjf

Nordisk trailer til transport i Skandinavien

Vognmand opstillede selv specifikationerne for sin nye trailer

Vognmand opstillede selv specifikationerne for sin nye trailer



Svaret var ja, hver gang jeg nævnte en detalje, som jeg ønskede udført på en bestemt måde, ja, så - kunne det bare lade sig gøre, siger vognmand Erik Kierkegaard Pedersen fra Gylling til Trans Inform.

- Jeg havde spurgt mig for hos flere trailerforhandlere, men lige så snart jeg begyndte at stille specielle krav til bygningen af traileren, kunne det enten ikke umiddelbart efterkom-mes, eller også ville prisen accelerere helt vildt. Først ved forespørgsel på en ny När-kotrailer hos Boelslund Handelsfirma i Ikast, blev alle ønsker besvaret med et "det gør vi bare", fortæller vognmanden.

Han ønskede sig således en trailer, der problemfrit skulle kunne køre bag hans Renault Magnum, der er en rigtig bogietrækker, med en løftbar bogieaksel placeret bag drivakslen med tvillinghjul.

- Jeg har aldrig tidligere haft en trailer bag, hvor sættevognsskamlen har kunnet placeres på det rigtige sted - og så samtidig både kunnet dreje fri med trækkeren og overholde de gældende længdebestemmelser.

- Det er vigtigt for mig at kunne overholde de gældende vægtbestemmelser for seksaksle-de vogntog, der ikke må køre med 26 ton totalvægt og dermed akseltryk over 10 ton, siger han.

Den nye Närkotrailer er netop blevet leveret, og den opfylder til fulde forventningerne hos den østjyske vognmand.

På ét område forventer Erik Kierkegaard at få nogle af sine penge igen - og det er på brændstofforbruget.

Som det kan læses i vores artikel de "dyre dråber" i dette nummer, så er den nye När-kotrailer forsynet med bogielift på den forreste og den bagerste aksel, så den kan nøjes med at rulle på to hjul ved tomkørsel - et forhold der forventes at være med til at nedsætte brændstofforbruget.

Af andre ønsker fra vognmandens side til den finske trailerproducent var, at traileren skulle have et tilladt kongebolttryk på 18 ton, at chassiset skulle kunne klare en form for punkt-belastning. Desuden skulle chassiset have en ordentlig svanehals, som både skulle være stærk og kunne give den fornødne plads til en rigtig bogietrækker.

Som det fremgår af billedet, er det absolut lykkedes for Närko.

Ekstra surringskroge

Vognmanden valgte ni ton BPW aksler af typen ECO Plus med fuld luftaffjedring og trom-lebremser, samt EBS bremsesystem til den nye trailer samt aluminiumsfælge, der er med til at holde egenvægten nede.

Som noget specielt skal nævnes ekstra surringskroge i midten af traileren, der betyder, at man f.eks. kan surre to pakker i træ på den ene side af midterstokkene og så frit laste gods ind ved siden af i den anden side - uden at skulle kæmpe med surringsbåndene på træpakkerne.

Uden på traileren er der ikke færre end tre værktøjskasser, hvoraf den ene er meget lang med trådnet i bunden i stedet for en almindelig bund - en virkelig god løsning til opbeva-ring af f.eks. træstrøer, når der køres meget i vinterføre.

Specielt udstyr er også en opruller til at rulle løse surringsbånd op på, placeret under bun-den i højre side, hvor man kan stå og rulle bånd op, inden de lægges ind i værktøjskassen samt et skydetag, der kan åbnes inde fra traileren.


Bruger ikke reservehjul

- Det er svært at komme op mellem bagsiden af trækkerens førerhus og forsmækken på traileren for at åbne krogene på skydetaget, som man skal på de fleste trailere, siger Erik Kierkegaard.

- Derfor har jeg valgt et system, hvor man kan åbne presenningstaget inde fra ved for-smækken og skubbe taget tilbage. Til gengæld er der ikke noget reservehjulsophæng til et eller flere reservehjul. I min snart mangeårige karriere, der går mere end 25 år tilbage, har jeg ikke været ude for mere end fem punkteringer, og når man tager i betragtning, hvad det koster at investere i reservehjulsophæng og reservehjul, og tager den ekstra egenvægt i betragtning, så kan jeg for den besparelse tillade mig at få et dækfirma ud og skifte hjul på stedet, hvis der er brug for det, siger han.

Traileren, der fremstår som et meget flot produkt, har en egenvægt på 7600 kg, hvilket må betegnes som rimeligt, den stærke konstruktion og alt udstyr taget i betragtning.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093