23948sdkhjf

ECAS - hvad er det for noget

De moderne sikkerhedssystemer til lastbiler og andet transportmateriel hedder som regel noget langt på engelsk og forkortes i daglig brug. Vi går lidt bag forkortelserne og ser på udbredelsen af systemer som ECAS, ESP, RSS m.v.

De moderne sikkerhedssystemer til lastbiler og andet transportmateriel hedder som regel noget langt på engelsk og forkortes i daglig brug. Vi går lidt bag forkortelserne og ser på udbredelsen af systemer som ECAS, ESP, RSS m.v.



Det er svært at forstå, at mange chauffører og vognmænd spekulerer mere på interiør og komfort end på færdselssikkerhed.

Og hvorfor skulle vognmænd spendere ekstra på en ny trailer?

Svaret er, at det skal man fordi udstyr, som forbedrer færdselssikkerheden, bør indgå naturligt

i overvejelserne, når der anskaffes nye køretøjer - og det uanset om det drejer sig om per-sonbiler eller sættevogne.

Faktisk kan der også spares penge på færdselssikkerhed - både materielle og menneskelige omkostninger.

Når man taler om påhængsvogne og trailere er det begreber som ECAS og ESP eller RSS, der springer i øjnene. ECAS er en forkortelse for: Electronically Controlled Air Suspension, der er et grundlæggende elektronisk system til styring af højdeniveauet på et påhængskøre-tøjs luftaffjedring. Systemet indeholder en række andre styringsfaciliteter, men ikke ESP eller RSS.

Betegnelsen og funktionen ESP (elektronisk stabilitets program) kender mange i forbindelse med last- og personbiler. Wabco bruger betegnelsen RSS (Roll Stability Support) om dette system, når det anvendes på påhængskøretøjer. En væsentlig funktion i RSS er den indivi-duelle højre/venstre bremsning af et køretøj der er kommet i slyng, og systemet er derfor na-turligt indbygget i det elektroniske bremsesystem (EBS), og kun der. RSS kan kun leveres til sættevogne og kærrer.

Få trailere med EBS i Danmark

Vi har spurgt Transport-Teknik A/S i Kolding om hvor, udbredte systemerne er, og Jørgen Engel, der er teknisk chef svarer:

- Vi har foretaget en mindre rundspørge om RSS systemets udbredelse, og indrømmer gerne, at det er svært at få informationer om, hvilke køretøjer der har systemet monteret og aktiveret. Problemet er, at RSS kan aktiveres eller deaktiveres i EBS-bremsesystemet afhængig af på-hængskøretøjets type og anvendelse, siger han.

- Generelt kan vi oplyse, at 75 pct. af de opbygninger i Danmark, vi leverer komponenter til, er med EBS bremsesystemet. Størsteparten af disse køretøjer kunne derfor uden problemer køre med et aktiveret RSS system.

Krone Skandinavien oplyser, at 40 pct. af de producerede sættevogne til det europæiske marked leveres med EBS-bremsesystem.

I Danmark er andelen af Krone køretøjer med EBS mindre, idet en stor del af flåden arbejder i lande, hvor der end ikke er krav om ABS (bl.a. Sverige) og derfor heller ikke mulighed for me-re avancerede elektroniske systemer.

Lille kendskab

Wabco har siden december 2001 leveret EBS med RSS til markedet (som det ses af plan-chen). Alligevel er det ganske få vognmænd/chauffører der har kendskab til ESP/RSS til på-hængskøretøjer, og leverandørbranchen har måske selv en del af skylden.

- Transport-Teknik har i 2003 afholdt kurser for næsten 300 personer fra værksteder fra hele landet, men det har næsten udelukkende været værkstedspersonale. Vi har en naturlig inte-resse i, at værkstedspersonale har den nødvendige tekniske indsigt de elektroniske syste-mers virkemåde, lyder det fra firmaet.

Som svar på forespørgslen om hvordan trenden er - om der bliver aksler med skivebremser eller hvordan, lyder svaret:

- Med hensyn til skivebremse/trommelbremser er der ikke sket nogen større forskydning i for-delingen. Vi antager, at det stadig er en 50/50 fordeling, men det er svært at sige præcist, fordi vi ikke har tilstrækkelige informationer om importerede køretøjer. Der mærkes dog en stadig stigende tendens på skivebremseaksler specielt på aksler med tangentialt monterede kalibre. Det skal dog retfærdigvis nævnes, at hos mange vognmænd er aksler med trommel-bremser stadig det foretrukne, lyder det fra Transport-Teknik.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063