23948sdkhjf

Succes med fokus på entreprenørkørsel

Moderne ledelse og høj kvalitet er nøgleord i Gilleleje-virksomheden SCT Transport

Moderne ledelse og høj kvalitet er nøgleord i Gilleleje-virksomheden SCT Transport



Det er ikke hverdagskost i vognmandsbranchen, at chaufføren og direktøren bytter job. Slet ikke permanent. Men det var præcis hvad der skete i SCT Transport, da den dengang 25-årige Henning Christiansen overtog ledelsen i 1980.

- Min far Svend Christiansen ville hellere køre selv, og jeg ville gerne prøve kræfter med at lede virksomheden, så derfor byttede vi plads, fortæller Hening Christiansen.

Svend Christiansen trak sig tilbage i 1990, og Henning Christiansen ejer i dag den succesfulde vognmandsvirksomhed 100 procent.

De karakteristiske mørkegrønne entreprenørbiler fra SCT Transport A/S, der runder 75 år næste år, fylder godt i gadebilledet i hovedstadsområdet. Henning Christiansen er naturligvis ikke ked af synligheden.

- Vi kan jo ikke køre og gemme os. Det gør bestemt ikke noget, at vi kan ses. Det er en af fordelene ved at køre med egne biler, siger direktør Henning Christiansen med glimt i øjenkrogen.

Han tager imod Trans-Inform i SCT Transports moderne rødstensdomicil i sydkanten af Gilleleje. Kun den lille håndfuld lastvogne ved værkstedet afslører, hvad det er man laver i virksomheden, hvor der hersker en udpræget orden.

- Vi forsøger at fremstå, som en strømlinet og moderne forretning og derfor bestræber vi os på at skabe og bevare en ånd, hvor ikke bare de fysiske rammer, men hele vores forretningsgrundlag er baseret på kvalitet på alle niveauer, siger Henning Christiansen.

Egne biler

Der var otte lastvogne i SCT Transport, da Henning Christiansen, der er uddannet lastvognsmekaniker, overtog virksomheden. I dag er SCT Transport formentlig den største entreprenørvognmand på Sjælland, hvis man kun medregner virksomheder, der kører med egne biler. 50 lastvogne kører i SCT Transports egne farver, mens godt 30 biler opereres af SCT Transports datterselskaber.

- Vi har bevidst valgt at køre med mange og egne biler, selv om det medfører en vis risiko i nedgangstider. Det giver stor fleksibilitet, og vi er ikke afhængige af undervognmænd, siger Henning Christiansen.

SCT Transport er leveringsdygtig i alle servicediscipliner inden for entreprenørkørsel, lige fra den klassiske jordkørsel, hvor SCT Transport er i stand til at klare store volumener, kran/grab-kørsel med tilhørende kranopgaver og blokvognskørsel med især entreprenørmaskiner og endelig containertransport.

- Det er ubetinget en fordel, at kunne tilbyde entreprenørkunderne en så bred vifte af serviceydelser som muligt, hvis man skal sikre ordrer. Netop vores størrelse og bredden af vores ekspertise er vores største force i forhold til konkurrenterne, siger Henning Christiansen.

Håndterer forurenet jord

Derfor tilbyder SCT Transport også totalløsninger for håndtering af forurenet jord.

- Praktisk taget al jord på byggepladser i hovedstadsområdet er forurenet i en eller anden grad. Vi kan sørge for, at de nødvendige jordprøver bliver taget og analyseret inden gravearbejdet går i gang, borttransportering, eventuel rensning og deponering, fortæller Henning Christiansen.

Direkte adspurgt erkender Henning Christiansen, at investeringen i egne biler ikke er god transportlatin i dag.

- Der er da fordele ved at overlade sliddet med materiel og chauffører til andre. Især når der er så mange små selvkørende vognmænd, der er villige til at arbejde for en hyre, der er mindre end en chaufførløn. Men det er helt klart vores erfaring, at det betaler sig at køre med eget materiel og egne ansatte i længden. Det giver en langt større leveringssikkerhed og bedre kvalitet. Vi ville ikke kunne have udviklet os, som vi har gjort, hvis ikke vi kunne levere kvalitet hele tiden, siger Henning Christiansen.

Nye opkøb

SCT Transport har siden 2000 opkøbt tre mindre konkurrenter.

Messeter ApS i Lyngby, der blev købt i efteråret 2000, med 15 biler. Jørgen Nielsen ApS i Hørsholm med 6 biler kom til i marts 2002 og endelig vognmandsforretningen Viggo Rasmussen i Roskilde, der blev købt i januar 2003. Sidstnævnte med 10 kranlastvogne.

Kranlastvogne har fået en øget betydning på markedet for entreprenørkørsel i de seneste 10 til 15 år.

- Danmark er nok et af de lande, der er længst fremme med anvendelse af lastvognsmonterede kraner. Det er let og ofte billigere at anvende en kranlastvogn og det er meget fleksibelt, både fordi lastbilen som regel selv kan transportere godset og bekvemt, fordi den ikke står og fylder på byggepladsen, når den ikke er i brug, forklarer Henning Christiansen og fortsætter:

- Der har været en vækst i efterspørgslen og markedet har næsten virket uudtømmeligt, men jeg vil tro, at grænsen er ved at være nået. Samtidig er det dyrt grej, som kræver store investeringer og det er nødvendigt, at materiellet kører hele tiden.

SCT Transport råder selv over 9 kranlastvogne med kraner fra 10 til 37 tonmeter. Men SCT Transport har muskler til langt tungere løft i datterselskaberne Messeter ApS, hvor kapaciteten går fra 40 til 90 tonmeter og i Viggo Mortensen hvor krankapaciteten går fra 60 til 110 tonmeter.

- Vi har valgt at videreføre de tre vognmandsforretninger som vi har opkøbt, som selvstændige virksomheder, for at bevare deres profil i lokalområdet og fastholde deres kunder. Derfor disponeres de forsat lokalt og vi står kun for bogholderi og værkstedsfunktioner her i Gilleleje, fortæller Henning Christiansen.

Henning Christiansens søster Hanne Petersen er økonomidirektør i virksomheden og varetager desuden direktørjobbet i datterselskaberne Messeter ApS og Jørgen Nielsen ApS.

SCT Transports vognpark består desuden af 15 4-akslede forvogne med tippelad og kærre, 13 3-akslede multitrækkere med forskellige trailertyper, tre 3-akslede og en enkelt 4-akslet multitrækker, der anvendes som trækkraft for blokvogne, samt seks containerforvogne med enten krog- eller wirehejs, med tilhørende container overførselshænger og flakkærre.

SCT Transport råder over egen grusgrav ved Hillerød og jorddeponeringsplads i Nordsjælland.

Moderne flåde

SCT Transport udskiftede omkring halvdelen af vognparken i 2003. Der står Volvo på kølergitteret på praktisk taget alle biler. Baggrunden for investeringslysten er dels et ønske om en moderne og ikke mindst miljøvenlig vognpark, men også skærpede krav fra kunderne. Ikke mindst om partikelfiltre.

- Det bliver mere og mere almindeligt ved udbud af offentlige opgaver, at partikelfilter bliver et krav. Når vi i de kommende uger modtager næste sending af nye lastvogne, så vil 15 af vores biler være udrustet med partikelfilter, fortæller Henning Christiansen.

Men partikelfiltrene modtages med blandede følelser i Gilleleje, selv om virksomheden gerne vil være miljøvenlig.

- Vi er nødt til at levere på de betingelser, som kunderne efterspørger. Men lastvognsfabrikkerne leverer kun de mindre motorstørrelser med partikelfilter direkte fra samlebåndet. Hvis vi skal have partikelfiltre på de store lastvogne, så skal det eftermonteres, og det er noget juks, mener Henning Christiansen.

Selve driften her endnu ikke givet problemer, selv om svovlfattig diesel - der er nødvendig, hvis partikelfiltrene skal fungere optimalt - endnu ikke kan købes i Danmark.

- Politikerne burde have startet med at sikre den reneste dieseltype, inden de gik i gang med at stille krav til vognmandsbranchen. Den miljøzone, som politikerne i Københavns Kommune planlægger, er ualmindeligt uigennemtænkt. Partikelfiltrene vil snart være forældede, når man indfører Euro4 motorerne, og man påtvinger erhvervet helt urimelige udgifter. Det vil berøre hver anden dansk lastvogn, hvis partikelfiltre bliver et krav. Men hvad med de udenlandske lastvogne, der kører i området, spørger Henning Christiansen.

Medarbejderpleje

SCT Transport har indtil 1996 kørt eksportkørsel og drevet speditionsvirksomhed i SCT Spedition, der havde specialiseret sig i fisketransport.

- Vi holdt op med at køre eksportkørsel, fordi det blev for ringe i forhold til risikoen og vi stoppede med fisketransporterne på grund af nedgangen i dansk fiskeri. Det er naturligvis altid rart, at sprede sine aktiviteter, så man har indtægter fra forskellige kilder, men når indtjeningen bliver marginal, så er der ingen ide i at holde fast, siger Henning Christiansen.

SCT Transport bruger store ressourcer på at pleje og videreudvikle medarbejderne. En årlig medarbejdersamtale er obligatorisk og der udarbejdes referat.

- Vores medarbejdere skal være tilpasse ved at være her. Omvendt så har vi naturligvis det forfængelige håb, at vi så kan tillade os at stille højere krav til medarbejderne og overlade dem større ansvar. Det er bestemt ikke problemfrit, men vi vil have problemerne på bordet, inden de bliver uløselige. De skal simpelthen løses, siger Henning Christiansen.

En del af medarbejderudviklingen er efteruddannelse, som SCT Transport også bruger mange kræfter på.

- Vi lægger naturligvis vægt på fagligt relevante kurser, men også mere almene færdigheder som stavning og læsning. Det er ikke ualmindeligt, at lastvognschauffører lider af ordblindhed, og et kursus kan forbedre deres læsefærdigheder betydeligt, fortæller Henning Christiansen.

Direktør Henning Christiansen, 49, år har i de sidste fire til fem år tilbragt sine ferier i Sydfrankrig, hvor han ejer et hus i Provence. Fransk har han lært til husbehov og det bliver til omkring to måneder om året under mildere himmelstrøg.

- Det er nok lidt længere end de fleste vognmænd tillader sig, smiler Henning Christiansen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063